Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
Dat begrijp ik niet goed. Pas onlangs namen ze de maatregel dat Nederlanders die in het buitenland wonen en daar een andere nationaliteit aanvragen; de Nederlandse kunnen behouden.
|
Nee hoor, niet onlangs maar in 2003, en de hoofdregel is nog altijd dat men bij aanname van een andere nationaliteit de Nederlandse automatisch verliest. Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Citaat:
Een andere nationaliteit verkrijgen
Ik ben Nederlander en ik wil graag een andere nationaliteit verkrijgen. Wat zijn de gevolgen voor mijn Nederlanderschap?
Als u vóór 1 april 2003 vrijwillig een andere nationaliteit heeft verkregen, dan heeft u het Nederlanderschap automatisch verloren. Als u op of na 1 april 2003 vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt, geldt onder de gewijzigde Rijkswet nog steeds dat het Nederlanderschap automatisch verloren gaat.
Sinds 1 april 2003 gelden echter de volgende uitzonderingen:
1. Als u in het land van die andere nationaliteit bent geboren en u daar uw hoofdverblijf heeft op het moment dat u de andere nationaliteit krijgt, dan verliest u het Nederlanderschap niet.
2. Als u voor uw 18e jaar 5 jaar lang onafgebroken hoofdverblijf heeft gehad in het land van die andere nationaliteit, dan verliest u het Nederlanderschap niet.
3. Als u een andere nationaliteit wilt krijgen, verliest u het Nederlanderschap niet als u gehuwd bent met iemand van die andere nationaliteit.
Let op: hierop komen uitzonderingen voor. Zo geldt deze uitzonderingsregel in verband met een nationaliteitsverdrag ter voorkoming van dubbele nationaliteit (*) niet voor Nederlanders die de nationaliteit van België (**), Denemarken, Luxemburg (***), Noorwegen en Oostenrijk verkrijgen. Informeer altijd vooraf bij de Nederlandse ambassade of het consulaat of u uw Nederlanderschap wel of niet verliest.
(*) Nederland is sinds 10 juni 1985 aangesloten bij dit verdrag ter voorkoming van dubbele nationaliteit.
(**) België is op 28 april 2008 uit het verdrag getreden.
(***) Luxemburg treedt op 10 juli 2009 uit het verdrag.
Ministerie van Buitenlandse Zaken
|