Los bericht bekijken
Oud 2 oktober 2010, 13:22   #192
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat begrijp ik niet goed. Pas onlangs namen ze de maatregel dat Nederlanders die in het buitenland wonen en daar een andere nationaliteit aanvragen; de Nederlandse kunnen behouden.
Nee hoor, niet onlangs maar in 2003, en de hoofdregel is nog altijd dat men bij aanname van een andere nationaliteit de Nederlandse automatisch verliest. Er zijn echter enkele uitzonderingen:

Citaat:
Een andere nationaliteit verkrijgen

Ik ben Nederlander en ik wil graag een andere nationaliteit verkrijgen. Wat zijn de gevolgen voor mijn Nederlanderschap?

Als u vóór 1 april 2003 vrijwillig een andere nationaliteit heeft verkregen, dan heeft u het Nederlanderschap automatisch verloren. Als u op of na 1 april 2003 vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt, geldt onder de gewijzigde Rijkswet nog steeds dat het Nederlanderschap automatisch verloren gaat.

Sinds 1 april 2003 gelden echter de volgende uitzonderingen:

1. Als u in het land van die andere nationaliteit bent geboren en u daar uw hoofdverblijf heeft op het moment dat u de andere nationaliteit krijgt, dan verliest u het Nederlanderschap niet.
2. Als u voor uw 18e jaar 5 jaar lang onafgebroken hoofdverblijf heeft gehad in het land van die andere nationaliteit, dan verliest u het Nederlanderschap niet.
3. Als u een andere nationaliteit wilt krijgen, verliest u het Nederlanderschap niet als u gehuwd bent met iemand van die andere nationaliteit.

Let op: hierop komen uitzonderingen voor. Zo geldt deze uitzonderingsregel in verband met een nationaliteitsverdrag ter voorkoming van dubbele nationaliteit (*) niet voor Nederlanders die de nationaliteit van België (**), Denemarken, Luxemburg (***), Noorwegen en Oostenrijk verkrijgen. Informeer altijd vooraf bij de Nederlandse ambassade of het consulaat of u uw Nederlanderschap wel of niet verliest.

(*) Nederland is sinds 10 juni 1985 aangesloten bij dit verdrag ter voorkoming van dubbele nationaliteit.

(**) België is op 28 april 2008 uit het verdrag getreden.
(***) Luxemburg treedt op 10 juli 2009 uit het verdrag.

Ministerie van Buitenlandse Zaken
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden