Los bericht bekijken
Oud 2 oktober 2010, 14:42   #199
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Porpo het boerkaverbod zoals jij het schetst lijkt een onoplosbaar probleem. Bekijk het eens anders. Waar en hoe is de boerka ontstaan? Denk je bijvoorbeeld dat het ontstaan is toen vrouwen in Afghanistan vrijwillig en op eigen initiatief begonnen zijn een boerka te dragen? Denk je dat vrouwen vervolgens aan de politie hebben gevraagd om dames die zonder boerka op straat gaan te arresteren en twintig stokslagen te geven? Denk je dat zij hun mannen gevraagd hebben om hen te verstoten als zij een keer zonder boerka in een openbare ruimte verschenen? Ik verwacht dat je dit allemaal met nee beantwoordt. Volgens mij symboliseert de boerka daarom niet de vrijheid van de vrouw om zich te kleden zoals zij wenst en ook niet haar rechten zolang die de rechten van anderen maar niet aantasten. De boerka symboliseert juist de onvrijheid van de vrouw en het aantasten van haar rechten om zich te kleden zoals zij wil.
Boekra is geen probleem, de kerk maakt er een probleem van, het schenden van scheiding van kerk en staat maakt een probleem van.

Die redenering heb ik hierboven weerlegd, lees en citeer aub niet selectief.

Stel he, dat er in België 1000 vrouwen zijn die boerka dragen en 999 van die vrouwen dragen die boerka omdat ze daarin geen (?)vrijheid(?) hebben, ze worden gedwongen om boerka te dragen. Je hebt nog steeds niet het recht om het recht van die één vrouw te ontnemen op basis van die 999 gevallen. Je hebt geen recht om vrijheid voor die ene vrouw op basis van die 999 gevallen te bepalen en vervolgens opleggen. Dit is het scheden van scheiding van kerk en staat.

Jouw poging is zeer zwak om de kerk van tegenwoordig (radicale secularisering) goed te spreken.

Citaat:
Aangezien de boerka een uitvinding is van Afghanistan of een land daar in de buurt kunnen we het doel en de functie van de boerka niet begrijpen of hypothetisch verklaren op grond van westerse culturele opvattingen of op grond van wat een draagster van de boerka hier verklaart. De verklaring ligt in het Oosten.
Dat gaat jou niets aan, dat gaat mij niets aan, dat gaat de staat niets aan. Het is niet jouw zaak, mijn zaak of de zaak van de staat om zich te bemoeien met de vrijheid van het individu in zijn individueel gedrag hoe hij het doet, toont en vanwaar het komt en op basis van wat en het waarom van heel het verhaal. Jouw zaak niet, mijn zaak niet, onze zaak niet en de zaak van de staat niet. Dit is de terugkeer van van de middeleeuwse kerk. Je moet het kunnen zien. Ik heb het recht niet om te bepalen voor een individu hoe hij aan zijn uiterlijk is gekomen, wat de achtergrond daarvan is, ook al heb ik een heleboel van hypotheses, maar het blijft uiteindelijk zijn keuze zolang hij ermee mijn vrijheid en vrijheid van derde niet aantast. Hij is degene die het waarom en wat weet, niet ik. Ik heb slechts een hypothese, ik zit niet in de overtuiging van dat individu om daarbinnen te kijken vanwaar het komt. Dat mag zelfs een onderdrukking van haar man of vader zijn, als ze zelf ermee geen problemen heeft, en geen klacht ertegen indient, en het juist goed vindt om ouders te gehoorzamen omdat ze altijd het goede willen, dan is dit haar keuze. Daar hoef ik me niet mee te bemoeien want dit is geen scheiding van kerk en staat.
Citaat:
Als een vrouw hier de boerka draagt of iets wat daar op lijkt als een vorm van mode, dan draagt ze dat bij bepaalde gelegenheden. Die vrijheid bestaat natuurlijk en zeer zelden zie je mode met sluiers die iets weg heeft van een boerka. Maar als zij niet buiten het eigen huis en de vrouwenverblijven durft te gaan zonder boerka, dan is er iets anders aan de hand dat wij alleen maar kunnen interpreteren als een onvrijheid die haar milieu, in de ruimste zin, aan haar op legt. Tegen een ontwikkeling die veroorzaakt wordt door een schaamtecultuur die de vrouw onderwerpt aan de man en de staat maken wij in de westerse democratie van gelijke rechten bezwaar. Meisjes en vrouwen moeten ongehinderd kunnen deel nemen aan het openbare leven in de vorm van scholing, werk en vermaak. De boerka is een symbool dat daarmee in strijd is.
Welke autoriteit geeft jou het recht om te interpreteren op basis van je eigen hypotheses?!! Welke autoriteit geeft jou het recht om voor het individu, in zijn individueel gedrag waarmee hij de vrijheid van derde niet aantast, in jouw eigen begrip en concept van "gelijkheid" te dwingen? Sinds wanneer is er dwang in seculiere religie in privé sfeer?
porpo is offline   Met citaat antwoorden