Los bericht bekijken
Oud 5 oktober 2010, 02:00   #35
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
2

Steve_M, mag ik je wat vragen ?
Ik zie je nogal regelmatig heftig van stang gaan als het onderwerp vrijheid van meningsuiting aan bod komt.... jij vindt dat ze absoluut moet zijn.
Afhankelijk van de zienswijze denk ik dat zowat iedereen dat vindt doch ergens beperkingen denkbaar acht

Hoe zie jij dat ?
Er is het klassieke voorbeeld van 'brand!' roepen in een vol theater. Zulke gevallen vallen - ook in de VS - niet onder de vrijheid van meningsuiting. Maar als iemand wil beweren dat de holocaust nooit heeft plaatsgevonden of als iemand graag wil zeggen dat alle moslims een gevaar voor het westen betekenen, dan moet h/zij dat kunnen zeggen.

Waar het schoentje dan meestal wringt (zie bijv. de reacties van grimbergen in deze draad) is dat sommigen denken dat 'vrijheid van meningsuiting' een soort vrijgeleide is voor om het even welke uitspraak. Integendeel, het fijne van zo'n vrijheid is net dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen uitspraken. Met andere woorden: als je enerzijds pleit voor de vrijheid van meningsuiting voor Geert Wilders, maar tegelijk schrijft dan de koran maar verboden moet worden, dan sta je met je broek op je enkels. Dan is de vrijheid van meningsuiting plots niet meer leuk.

Dus, om op je vraag te antwoorden: ja, er zijn wel degelijk grenzen, maar die grenzen mogen pakken soepeler worden dan ze nu zijn. Als er onmiddellijk gevaar dreigt ('brand' roepen in een vol theater), ok, in alle andere omstandigheden moeten de tegenstanders van die mening zich maar leren inhouden. En dat geldt in alle richtingen.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 5 oktober 2010 om 02:22.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden