Los bericht bekijken
Oud 8 oktober 2010, 08:31   #10
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Jij bent in het Westen een atheïst, maar was je in het Midden Oosten geboren, was je waarschijnlijk een moslim geweest, zelfs met je volgens jou kritische houding. Dit heeft inderdaad veel met nurture te maken. De omgeving waarin je opgroeit maakt enorm veel verschil.
Ik denk dat het alles met nurture te maken heeft. Wie in een zeer religieuze omgeving opgroeit zal inderdaad een zeer kritische houding moeten hebben om ongelovig te worden. Voor Amerika en het Midden-Oosten denk ik dat het redelijk is om aan te nemen dat atheïsten in het algemeen dan ook gemiddeld kritischer en intelligenter zijn dan gelovigen in deze streken. De kritische houding is in die gevallen echter slechts een katalysator die het mogelijk maakt om zich af te zetten van de omgeving, en niet de reden van het ongeloof.

Het omgekeerde komt namelijk ook voor, maar is voor ons minder zichtbaar. In de "ongelovige" cultuur van het huidige China is het Christendom bijvoorbeeld progressief en trendy en verspreidt het zich nu juist vooral onder kritische intellectuelen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Economist - Sons of heaven
All this amounts to something that Europeans, at least, may find surprising. In much of Christianity’s former heartland, religion is associated with tradition and ritual. In China, it is associated with modernity, business and science.
In West-Europa is het moeilijk (en nutteloos om) te bepalen wie nu juist gemiddeld kritischer zou zijn. Voor ongelovige zestig-plussers kan ik mij inbeelden dat zij in het algemeen wel een bovengemiddeld kritische houding zullen hebben. Tegenwoordig neemt men het atheisme echter gewoon over van de ouders en kan men een ongelovige mening eenvoudigweg uit een Dawkins-boek halen. Een kritische geest is daardoor helemaal geen vereiste meer om ongelovig te zijn.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden