Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2004, 23:54   #5
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Ik weet niet wat je precies bedoelt met 'natiestaat'. In elk geval denk ik wel, dat er een welafgebakende staat moet bestaan, met duidelijk identificeerbare burgers, wil je überhaupt tot een democratie kunnen komen. Een gemeenschap kan immers geen wetten maken, indien niet duidelijk is binnen welke grenzen die wetten gelden, en door wie die wetten worden gemaakt. En een ontwikkelde, menswaardige samenleving zonder wetten lijkt mij een onmogelijkheid te zijn.
Hetzelfde kan je ook bereiken met een libertair (en dus gedecentralizeerd en burgerlijk) regionalisme; zelfs beter dan met een gecentralizeerde natiestaat. Natiestaten neigen daarentegen naar overdreven centralizering. En dit is niet verenigbaar met basisdemokratie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Het 'progressief' betoog over het einde van de natiestaat, en over de verdwijning van de grenzen, beschouw ik daarom als fundamenteel anti-democratisch. Indien je de naties laat verdwijnen, maak je helemaal ruim baan voor de anonieme machtsuitoefening door het globaal kapitalisme.
Natiestaten zijn juist een basis voor anonieme machtsuitoefening van lokaal én globaal kapitalisme. Bij een libertair regionalisme is er ook sprake van ekonomische demokratie, basisdemokratie en individueel zelfbeschikkingsrecht, wat juist een dam tegen anonieme machtsuitoefening opwerpt.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden