Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno
Goed gedacht. Maar waarom zou het niet beide kunnen zijn. Kan een tekst geen meerdere betekenissen hebben?
|
Aan teksten wordt vaak een tweede betekenis toegekend. Dat deed Paulus herhaaldelijk om te bewijzen dat de komst van Jezus door profeten van het OT was voorspeld. De vraag is waaron het bij de joden nog niet eerder was opgekomen of niet gemeengoed was om Psalm 51:7 zo te interpeteren. Daar moet een reden voor zijn. We kunnen dus niet stellen dat de interpetatie van Paulus fout is maar we moeten erkennen dat niemand dit er ooit in gelezen had. Daarom is de interpretatie van Paulus onwaarschijnlijk. Waarom heeft Jezus deze tekst tijdens zijn leven niet zo verklaard? Ik vind dat de traditionele opvattingen van de joden hun geloof het beste weergeven en dat buitenissige interpretaties speculatief zijn.
Ook Paulus beweerde dat hij was uitverkoren, ofschoon in een appocrieve tekst waarin hij duidelijk maakt dat hij alleen het ware geloof heeft ontvangen:
Citaat:
Galaten 1. 15 Maar toen besloot God, die mij al vóór mijn geboorte had uitgekozen en die mij door zijn genade heeft geroepen, 16 zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik hem aan de heidenen zou verkondigen.
|
Zo maakte Paulus zich tot een absolute autoriteit die niet tegengesproken mocht worden.