ik heb het grootste stuk gezien. ik vond het al bij al een relatief neutraal stuk. uiteraard vanuit hun standpunt, maar dat kan niet anders. de clichés over Vlaanderen en de Vlamingen ga je er echt niet uitkrijgen, die bestaan trouwens ook langs de andere kant.
opvallend was idd dat ze ook Brusselaars aan het woord lieten die pleiten voor samengaan met Vlaanderen en vooral Brusselaars die zeker niet met Wallonië willen samengaan. Vooral de constatatie dat Wallonië vooral monocultureel is waar nauwelijks talenkennis is, was frappant.
ook de kritiek op hun eigen onderwijs was sterk. alhoewel ze volgens mij teveel de schuld leggen op de migranten die niet Frans als 1e taal hebben, dat hebben we in Vlaanderen ook. Niet dat we het in Vlaanderen zo fantastisch doen met die categorie, maar onze toplaag is blijkbaar toch beter.
Voor de rest blijkt toch dat degenen die aanhechting met Frankrijk willen, echt wel een minderheid zijn, dat wordt wel geopperd en wordt zelf bestudeerd in Frankrijk zelf, maar ze ijveren toch vooral op meer 'dignité" waardigheid, maw zelfbestuur.