Los bericht bekijken
Oud 14 oktober 2010, 21:57   #2
iiderVL
Partijlid

iiderVL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Op verzoek van Kodo Kodo nodig ik jullie uit om aan dit controversiele topic deel te nemen én om jullie meningen hier neer te pennen. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen of om eender welke taal te bespotten.

Kodo Kodo heeft me dus gevraagd om een controversieel onderwerp aan te kaarten. Dit is mijn vraag (pas op, als Waal is dit niet mijn mening):

Waarom zou men in Wallonië Nederlands moeten leren? Want ja, het Nederlands wordt gesproken door slechts 23 miljoen moedertaalsprekers, wat relatief klein is vergeleken met het aantal moedertaalsprekers Frans of Engels. Dat is toch verspilde moeite, vooral als je weet dat het Nederlands als moeilijk (en lelijk) wordt aanzien door menige Franstaligen.
Mijn tweede argument luidt: Het is algemeen bekend in Wallonië (of is het nou een cliché?) dat veel Nederlandstaligen het Frans al goed onder de knie hebben. Waarom spreekt men niet Frans tegen mekaar? Dat zou ons toch veel gezaag besparen, niet?
Waarom spreekt niet iedereen op de wereld ineens Engels?