Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS
@ Andy
Dat ik schromelijk overdrijf weet ik.
Maar ongewenste immigratie stoppen is iets anders dan het schrappen van de rechtsstaat. Ik ben noch voor links, noch voor rechts. Het zijn alletwee de richtingen van de dwaalwegen. Ik ga liever rechtdoor. Ik ga liever uit van de praktijk dan me te verdiepen in discutabele zaken die de groep Essed neerzet. Over politiek praten omdat het politiek is. Links neerzetten die makkelijk neer te zetten zijn. Zoiets als iemand's ramen ingooien en dan hard wegrennen.
Ik hoopte haar/de groep met deze denigrerende uitspraken uit haar tent te lokken. Maar zorgvuldig onthoudt ze zich van elk commentaar.
|
Ik denk dat er in daar wel degelijk dingen in staan die onverzoenbaar zijn met de UVRM. Is het niet vreemd dat een land als het VK homoseksuelen op papier dezelfde rechten geeft als heteroseksuelen, maar homoseksuelen uit pakweg Uganda terugstuurt omwille van hun 'niet-Westerse' achtergrond? Of dat België enerzijds erkent dat de meest mensenrechten in Iran en Afghanistan geschonden worden, maar ondertussen vluchtelingen uit die landen niet consequent opneemt? Of dat we enerzijds zeggen dat culturen of herkomst geen grond zijn van discriminatie mogen zijn, maar anderzijds een onderscheid maken tussen 'Westerse' en 'niet-Westerse' culturen om migranten de toegang tot het land al dan niet te kunnen ontzeggen. Als men in Europa dat soort van gedachtegoed vertaalt in bilaterale migratieakkoorden met verschillende ('Westerse') landen, en geen akkoorden afsluit met 'niet-Westerse' landen, dan zouden de principes niet of minder zichtbaar geschonden zijn. Maar blijkbaar storen de verdedigers van de rechtstaat in het parlement zich daar niet aan. De kloof tussen praktijk en theorie groeit gewoon verder, ook al bewijst zowat iedereen lippendienst aan idealen die niet meer beleefd worden.
Ik had wel door dat je reactie provocerend bedoeld was, maar toch meen ik dat Astrid Essed wel degelijk terechte opmerkingen maakt. (Al moet ik zeggen dat ik eerdere stukken van haar sterker vond dan dit, maar goed.) Bij wijze van provocatie: Misschien moeten ze in daar Rutte een integratiecursusje over de Nederlandse grondwet laten volgen?