Los bericht bekijken
Oud 21 oktober 2010, 02:13   #41
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard Tweetaligheid als façadisme

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Wanneer ben jij het laatst in Brussel geweest?
Brussel is een van de meest meertalige steden van België, niet alleen Frans en Nederlands, maar ook Engels, Lingala, Arabisch,...
Ik woon al gans mijn leven in Brussel. En ik vraag mij af over wat u het eigenlijk heeft. Ook in Vlaanderen en Wallonië wonen er meer dan genoeg mensen rond die één of meerdere van de door u geciteerde talen spreken in huiselijke kring of zelfs daarbuiten. That's not the point. Waar we hier over praten is de kennis en gebruik van het Nederlands èn de ontvangst van Nederlandstaligen in Brusselse instellingen, horeca, openbare diensten, ... Gisteren ben ik nog gaan eten in het personeelsrestaurant van de Muntschouwburg in Brussel-centrum. Dat is een tweetalige federale instelling (dus voor 60% gefinancierd met de belastingen van de burgers in Vlaanderen) maar op basis van wat je er hoort aan talen lijkt het een voor 95% Franstalige instelling te zijn. En bij het betalen van mijn menu bleek het personeelslid geen woord Nederlands machtig te zijn. Zelfs geen "alstublieft" of "dankuwel" was mogelijk. Op zichzelf is het anekdotisch. Maar als je dat wekelijks meemaakt in alle mogelijke variaties ... En dan nog vaststelt dat 7 van de Brusselse gemeenten uitsluitend investeren in Franstalig onderwijs en niets in Nederlandstalig onderwijs. Of dat de website van de Brusselse Minister-president Charles Picqué eentalig Frans is en de vorige Brusselse Minister-president zelfs geen Nederlands kende. En ga zo maar door en door en door. Brussel meertalig? Het is maar hoe je het bekijkt.

Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden