Los bericht bekijken
Oud 22 oktober 2010, 19:52   #91
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Wel, nochtans is het eenvoudig.

Wil ik een speciale meerderheid samenstellen waarvan het totaal 2/3 vn de stemmen bedraagt, moet ik eigenlijk niet eens spreken over taalgroepen. WEL als ik in elke taalgroep 2/3 moet realiseren. Voor een totaal van 2/3 had de tekst veel eenvoudiger kunnen zijn. Dat die NIET eenvoudiger is heeft zijn reden
Citaat:
Art. 4

België omvat vier taalgebieden : het Nederlandse taalgebied, het Franse taalgebied, het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en het Duitse taalgebied.

Elke gemeente van het Rijk maakt deel uit van een van deze taalgebieden.

De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt.
Nogmaals, om het nog eenvoudiger te maken, hadden ze hier een 2/3 meerderheid van kunnen maken.

Trouwens, gezien vooral de Franstaligen aan die grenzen willen raken, maakt het eigenlijk niet uit. Die deur zal niet geopend worden, denk ik. Of de -nog te vormen- regering van nationale eenheid zou het erop moeten wagen. En dan weten we meteen welke interpretatie we aan de tekst moeten geven.
Kawadude is offline