Los bericht bekijken
Oud 26 oktober 2010, 00:30   #56
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Dat was ook een deel van hun propaganda he - "jullie spreken niet eens een taal, jullie knorren een boere dialect van een boere regio" (ze doen het nog nota bene - hoeveel comentaren op fr sites over bvb ondertiteling en 'ze kuneen elkaar niet verstaan - hoe moeten wij dat kunnen' etc).
Wat ik hierin niet snap is die ronduit (niet op het randje af meer) masochistische neiging om het eigen volk te ondertitelen. Een contact van me uit Luik (die bovendien goed Nederlands spreekt) spot er wel eens mee, maar is nog zo vriendelijk om te zeggen dat het 'voor slechthorenden' is wanneer ze het aan buitenlanders voorstelt die geïnteresseerd zijn in het Nederlands. Pas op, dat zei ze op een forum omdat anderen meelazen. Haar karakter is wel niet gespeend van een pro-Franstalige pro-Waalse houding; bovendien is Vlamingen op stang jagen met enig leedvermaak soms ook leuk.
Toch staat het buiten kijf dat deze neiging ronduit wereldvreemd provinciaals te noemen is. Ze leidt bovendien tot hoorluiheid en stompt enig gevoel voor appreciatie van acteerwerk grondig af. Dat is jammer, want Nederlandstaligen staan niet bekend om hun acteertalent (harde waarheid).

Om hier bovendien extra schade bij te berokkenen bestaat er ook nog het klootjesvolk dat niet voor zichzelf kan nadenken of gewoon oerdom is (ik begrijp hen alleszins niet) en meent te moeten opperen dat Nederlandstaligen 'inderdaad' elkaar 'niet zouden verstaan' en in die ondertiteling dan het 'bewijs' ziet (alsof het zelf zijn eigen gehoor niet vertrouwt; staat hun volumeknop soms op nul ?). Het ergste is dan men zowel de eigen bevolking (de modale 'simpele goedlachse Vlaam') als AN-sprekende Nederlanders (niet enkel Baantjer, nee) meent te moeten ondertitelen.

Een politieke beslissing ? Dommigheid ? Ik ben geneigd beiden te denken, alhoewel. Het volk is echt zo dom !

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 26 oktober 2010 om 00:54.
Scarabaeida is offline