Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser
Omdat zagen in de menselijk natuur zit.
Je moet overigens Kapitalisme niet verwarren met "dat waar kapitalisten vaak hun mond over opendoen".
|
Je ontwijkt de vraag. Kapitalisten vinden een bepaalde financiële praktijk eerlijk zolang ze in hun eigen voordeel is. Het algemeen belang word netjes met de voeten getreden.
Citaat:
Die ovenbezitter heeft wel een inspanning moeten leveren. En heeft op een gegeven moment besloten om de vruchten van die inspanning niet te consumeren, maar in tegendeel te investeren. Daar is de bakker, en zijn klanten beter van geworden. Ad infinitum zelfs. Waarom mag hij er dan zelf ook niet beter van worden?
|
Hij mag daar zelf wel beter van worden als hij die oven gebouwd heeft door die oven aan de bakker te verkopen. Het bedrag is de materialen plus de werkuren die hij in die oven gestoken heeft.
Het zou absurd zijn dat hij een week aan die oven gewerkt heeft en voor de rest van zijn leven gratis brood heeft terwijl die baker zijn hele leven moet werken voor zijn brood.
Citaat:
En wat jij telkens onder tafel veegt is dat menselijke arbeid alleen ook niets produceert.
|
Tuurlijk wel. Steeds meer en meer. Als ik een gebouw ontwerp heb ik geen enkel materiaal nodig. Enkel wanneer ik het uitteken heb ik pen en papier nodig dat ik koop van iemand. Het zou absurd zijn moest ik iemand ad infinitum moeten vergoeden voor het gebruik van een potlood.

.
Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).