Los bericht bekijken
Oud 27 oktober 2010, 07:53   #278
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Het product van mijn arbeid (ontwerp) wordt verkocht aan een klant. Ik vraag niet ad infinitum geld aan een klant opdat die mijn ontwerp mag gebruiken of er in mag wonen.
Je blijkt een erg rare definitie van kapitaalgoederen te hebben. Volgens jou is een kapitaalgoed een goed dat een oneindige stroom inkomsten kan genereren. Maar zo sluit je natuurlijk een aantal kapitaalgoederen uit. De meeste kapitaalgoederen verslijten en hebben een beperkte levensduur.

Om terug te komen op je voorbeeld van een ontwerp. Jij geneert geen blijvende inkomsten uit je ontwerp, omdat je er niet voor kiest om je kapitaalgoed zelf te gebruiken bij de productie. Je verkoopt je kapitaalgoed zodat iemand anders het kan gebruiken bij de productie. En die persoon kan wel een blijvende inkomsten genereren met jouw ontwerp, dwz hij kan tientallen huizen bouwen met jouw ontwerp.

Een architect kan je vergelijken met de producent van machines. Die producent genereert geen inkomstenstroom met zijn machines, maar verkoopt die door aan anderen die dat wel doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Nogmaals de enige eerlijke methode is de fysieke overdracht (verkoop). Huur is net hetzelfde als rente. Je creëert geld uit het niets louter en alleen door bezit. Vergelijk het desnoods met een perpetuum mobile. Je krijgt een oneindige hoeveelheid energie louter door het bezit van een perpetuum mobile. Gelukkig is de natuur wel eerlijk.
Huur creëert geen oneindige hoeveelheid inkomen. Zoals gezegd, de meeste kapitaalgoederen verslijten. Dus is de huur gewoon de som van een eindige reeks betalen verspreid over een bepaalde periode.

En zelfs in het erg onwaarschijnlijke geval dat een kapitaalgoed oneindig lang gebruikt wordt (kan je me toevallig een voorbeeld geven van een kapitaalgoed dat al langer dan 100 jaar inkomsten genereert voor de eigenaar?) dan is de waarde van deze oneindige reeks, niet oneindig.

Laatst gewijzigd door Bebob : 27 oktober 2010 om 08:20.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden