Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Da's altijd mijn houding geweest: ik beschouw iemand die geen nederlands kent niet direct als een persoon die mij "beledigt". Als-ie geen nederlands kent is dat zijn zaak. Natuurlijk stelt dat enkele praktische problemen, waar ik wel tegemoet in wil komen op voorwaarde dat mij dat niet in een nadelige positie brengt (een onderhandelingspositie bijvoorbeeld).
Wat ik wilde onderlijnen was dat Vlamingen het (vaak onterecht) als een soort van "belediging" aan hun adres zien dat anderen hun taal niet leren, en ik vind dat een beetje eigenaardig als houding (hoewel ik ze wel kan begrijpen uit historische redenen). Een sukkelaar die iets niet kan, is geen "belediging" door zijn onkunde, he, maar gewoon een sukkelaar. Je kan al dan niet, naargelang de omstandigheden, beslissen van die te helpen of niet.
|
Voor mij moeten enkel de Franstaligen die bij ons komen wonen Nederlands leren. Omdat dat nu eenmaal betaamt voor elkeen die naar een ander taalgebied verhuist, wil hij zelfs maar het minste contact hebben met de plaatselijke gemeenschap. Honderdduizenden Vlamingen die in Wallonië zijn gaan wonen hebben hetzelfde gedaan, meer zelfs, zij zijn doorheen de geschiedenis totaal geassimileerd met hun omgeving.
Dat meerdere talen op school onderwezen worden, vind ik maar normaal. Dus ja, Frans in Vlaanderen en Nederlands in Wallonië. Maar niet Frans in Vlaanderen en Engels in Wallonië, zoals het nu zo vaak is. Trouwens, je kan geen Belgische patriot zijn als je de belangrijkste taal van België, het Nederlands, niet eens beheerst.