Los bericht bekijken
Oud 6 juni 2004, 08:56   #13
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pyramus
Persoonlijk vind ik huisonderwijs, tenzij in uitzonderlijke gevallen (kinderen met een bepaalde handicap), een verschraling: het kind komt weinig in contact met leeftijdsgenoten, leert derhalve ook niet omgaan met diversiteit en wordt afgeschermd van de 'real world'. Of heb ik hier een verkeerd beeld van?

Indien niet, lijkt het mij beter de leerplicht om te zetten in schoolplicht.
Ik heb hier uit een tekst die mijn vrouw onlangs schreef wat gegevens gecompileerd (op mijn eigen manier verwerkt):

1. Tijdsbudget.
a. Leerling die naar school loopt en televisie kijkt (per week)
Tijd benodigd voor het bijwonen van de lessen, voor de verplaatsing van en naar de school, en voor het maken van huiswerk: 30 lesuren + 5 uur verplaatsing + 5 uur huiswerk = 40 uur
Tijd besteed aan televisiekijken: 20 uur
Totaal: 60 uur

b. Leerling die thuis leert en geen televisie kijkt (per week):
Dagelijks leren (4 uur per werkdag): 20 uur

Het thuislerende televisieloze kind beschikt dus per week over pakweg 40 uren extra, die vrijkomen voor alle mogelijke andere activiteiten. Te noteren valt bovendien dat een goedbegaafd kind (IQ ongeveer 120, het gemiddeld niveau voor een leerling latijn-wiskunde) dat vier uur per dag thuisleert, de stof van het middelbaar onder de knie krijgt in 3 of 4 ipv 6 jaar. Het klassieke schoolloopsysteem is dus zeer weinig efficiënt.

Noot: ikzelf heb verschillende malen leerlingen uit de laatste jaren middelbaar de vraag gesteld, hoeveel uren per dag zij werkelijk iets leren. Het bijwonen van een les betekent namelijk niet, dat ook wordt geleerd. Vele leerlingen zitten gewoon te overleven, te dromen, of ze kennen reeds wat geboden wordt of hebben juist afgehaakt. Het gemiddelde antwoord luidt: ongeveer 2 uur per dag.

2. Niveauverschillen binnen de klas
* In een gemiddelde les in het middelbaar kunnen de snelst lerende leerlingen de aangeboden leerstof ongeveer vijf maal sneller verwerken dan de traagst lerende leerlingen
* In een gemiddelde zesde klas treft men leerlingen aan met capaciteiten, die hen zouden toelaten om de achtste klas te volgen, maar ook leerlingen, die eigenlijk het niveau hebben van een vierde klas
Het leertempo richt zich op de middenmoot, zodat de snelste en de traagste leerlingen niet in hun eigenheid worden erkend. Voor al deze leerlingen verloopt het leerproces zeer suboptimaal.

Ieder kind moet de kans krijgen om zijn specifieke talenten maximaal te ontwikkelen. Door ze aan een eenheidsbehandeling (school, televisie) te onderwerpen in naam van de ‘diversiteit’ creëer je in werkelijkheid juist modale eenheidsworst, en bestrijd je de enige waardevolle diversiteit, namelijk die van de geest.