Los bericht bekijken
Oud 3 november 2010, 15:50   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Bemiddelaar : verklaring in de senaat

Mijn eerste opdracht was het wegwerken van het onderlinge wantrouwen dat de laatste tijd tussen de verschillende partijen was gegroeid. Ik denk dat een deel van de weg naar het herstel van het vertrouwen is afgelegd. Op zich is dat natuurlijk niet voldoende om tot een akkoord te komen, maar daarzonder zou het zeker niet mogelijk zijn.

Ik heb daarnet uitgebreid mondeling verslag uitgebracht bij de Koning over mijn bemiddelingsopdracht. Ik heb de Koning uitgelegd dat de weg naar een akkoord zeker nog moeilijk en onzeker is en van iedereen nog grote inhoudelijke inspanningen zal vergen. Maar ik heb ook kunnen melden dat ik uit de contacten van de voorbije dagen zonder enige twijfel kon vaststellen dat alle partijen zich op een eerlijke manier inspannen om dichter bij een akkoord te komen.

Ik heb ondervonden dat de discrete werkwijze die ik hanteerde in de huidige omstandigheden de beste garanties biedt. Ik zal dan ook op deze manier verder werken. Ik zal de komende dagen weer de nodige contacten leggen. Dit alles met de nodige snelheid maar zonder overhaast te werk te gaan. Ik wil voor het weekend alle voorzitters opnieuw gezien hebben.

Van zodra de resultaten van de simulaties van de Nationale Bank en het Federaal Planbureau klaar zijn, zal ik deze aan de Koning toelichten. Zeker tot dan zal ik mij opnieuw van iedere commentaar
onthouden en zoveel mogelijk uit beeld blijven.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden