Los bericht bekijken
Oud 5 november 2010, 19:06   #162
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
In Christelijke middens wordt gepleit dat God zijn boek door de eeuwen heen bewaard heeft. Dat kan dan misschien zo zijn voor het OT, voor het NT kunnen daar op zijn minst zware tijfels bij gesteld worden. En voor interpretaties ervan zijn mensen bij bosjes omgebracht.
Die in het verhaal van Jezus gelooft, dient te bedenken dat Jezus nooit een wereldlijke strijd voor ogen had die de Christenen moesten voeren. "Wie met het zwaard omgaat zal door het zwaard vergaan" indachtig had men in de geschiedenis wel wat spaarzamer met dat zwaard mogen omgaan.
Ook dat is niet altijd waar. Want Jezus zegt soms het tegenovergestelde.

Matheus 10:34 ev.:

"34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten."

Of nog:

Lucas 22:35 ev:

"35 Daarna zei hij tegen hen: ‘Toen ik jullie uitzond zonder geldbuidel, reistas en sandalen, kwamen jullie toen iets tekort?’ ‘Niets!’ antwoordden ze. 36 Hij zei: ‘Maar wie nu een geldbuidel heeft, moet die meenemen, evenals zijn reistas, en wie er geen heeft moet zijn mantel verkopen en zich een zwaard aanschaffen".

Laatst gewijzigd door system : 5 november 2010 om 19:09.
system is offline   Met citaat antwoorden