Ik heb deze discussie met veel interesse gevolgd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M
Wat ik vet heb gezet is de kern van ons meningsverschil. Volgens mij is het niet vijf voor twaalf, maar half drie of zo. En de wijzers van de klok gaan altijd maar sneller i.p.v. trager. Ik ben zelf vrij kritisch tegenover de media, maar vele mensen zijn dat helemaal niet. Ga morgen eens naar het Wijnegem Shopping Center, dan kan je zien wat ik bedoel.
Maar het gaat niet alleen om de excessen van de consumptiemaatschappij, het gaat ook om wat we intussen beschouwen als basiscomfort. Drinkbaar of warm water als je de kraan opendraait, verwarming in elke kamer, elektriciteit, een auto. Voor een miljard mensen (en dan ben ik gul) is dat draagbaar, voor vier miljard mensen is dat catastrofaal. Maar tegelijk is er geen alternatief: je kan niet tegen de Chinezen en de Indiërs zeggen dat ze maar content moeten zijn met hun golfplaten hut en hun vuil water uit de Ganges omdat het anders slecht gaat aflopen.
|
Dat is inderdaad het grote probleem.
Citaat:
Wil dat zeggen dat ik er maar op los leef? Natuurlijk niet. Zoals ik schreef: ik was je ook wel een beetje aan het stangen (ik lust zelfs geen tonijn).
|
Ik dacht al dat ik de enige was met een werkende cynisme detector.
Citaat:
Maar ik kan echt geen slaap laten als er weer eens een of ander dier uitsterft.
|
Slaap laat ik er niet om, maar ik ben er wel bezorgd over en ik probeer mijn gewoontes te veranderen.
De reden?
Ik heb een tijdje geleden een artikel gelezen over het verdwijnen van een ander roofdier in een bepaalde zee (tonijn dacht ik).
Door het verdwijnen van het roofdier was er een explosie van de prooidieren (sardienen).
Die aten massaal alle voedsel uit de zee leeg (dierlijk plankton).
Het voedsel van het dierlijk plankton kon toen ongebreideld vermenigvuldigen, waardoor de zee vol zat met plantaardig plankton die alle zuurstof uit het water haalde.
Daardoor stierf alle ander leven en was de zee dood.
De mensen die leefden van de visvangst zijn weggetrokken.
Het zijn zulke situaties die we meer en meer zullen krijgen wanneer we dieren laten uitsterven.
En voor ge zegt, dat iedereen dan maar vegetariër moet worden, denk even na van welke dieren de planten afhankelijk zijn.
Ik eet geen tonijn meer (hoewel ik het heerlijk vond)