Vandaag, iets minder dan een week voor de verkiezingen ben ik er nog niet in geslaagd tot een besluit te komen.
Daarom zou ik hier graag enkele constructieve discussies willen zien over de verschillende mogelijkheden en dan vooral de gevolgen voor de regeringsvorming.
Het gaat dus niet zozeer om de standpunten maar meer om de politieke gevolgen zoals de coalitievorming, de invloed op de federale regering etc....
bv : Blijkbaar is er reed een stembusakkoord bij paars. De kans is dan groot dat we opnieuw dezelfde vlaams regering krijgen (Paars-Groen). Verhofstadt gaat naar europa. Wie wordt dan premier? (Di Ruppo???)
CD&V NV-A moeten een coalitie vormen. Ik denk dat de kans reeel is dat dit opnieuw SP.A zal worden. Dit wil zeggen dat elke stem voor CD&V een stem voor SP.A is. Wat zijn dan de gevolgen voor de federale regering? Krijgen we opnieuw verkiezingen?
Hoe dan ook. SP.A blijft in de regering.
Stel SP.A vliegt toch uit de vlaamse regering. Steve houdt zijn woord en stapt uit de federale regering. Wat zijn dan de gevolgen?
Als men wil vermijden dat je stem naar links gaat blijkt VB het enige alternatief te zijn. Maar als men uit uit overtuiging of omwille van bepaalde standpunten niet op het VB wil stemmen zit men wel met een probleem.....