Los bericht bekijken
Oud 9 november 2010, 09:01   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In Duitsland proberen zo een kleine 30000 betogers een kernafvaltransport te stoppen.
Waar ik op dit moment mijn kop over breek is het volgende:
- Wat willen die betogers eigenlijk?

Stel dat het ze lukt, dat transport definitief te stoppen. De trein staat stil en beweegt geen millimeter meer. Wat dan?
Ik vraag me af of die lui daar eigenlijk over nagedacht hebben.
Het is publiciteit, de aandacht trekken op een aspect van kernenergie dat gemakkelijk als negatief kan verkocht worden aan het grote publiek om een grotere publieke opinie negatief te stemmen ten opzichte van kernenergie. Het is ook om te tonen aan de wereld hoe erg de bevolking (enfin 30 000 mensen dus) gekant is tegen kernenergie.

De lof der zotheid, de meesten daarvan hun hoofd zit waarschijnlijk vol met totaal verkeerde feitelijke informatie, maar dat soort "verkeerde kennisvirus" is nu eenmaal eigen aan een maatschappij waar vrije meningsuiting heerst: je mag ook vrij zijn om onnozele zever te verkopen, er kunnen daardoor zelfstandige dynamieken door ontstaan en er zijn er die daar politiek kunnen van profiteren.

Dat is een beetje zoals die franse manifestanten die de raffinaderijen blokkeren: zij weten ook wel dat ze dat niet kunnen blijven doen en dat dat op zich niks aan hun pensioenen gaat veranderen, maar ze trekken op die manier de aandacht.

Het verschil is dat het ginder ideologisch is. Vergelijk het met religieuze overtuigingen. Valt ook niet veel aan te doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 november 2010 om 09:02.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden