Los bericht bekijken
Oud 10 november 2010, 08:59   #168
Greet Driwels
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
http://www.hbvl.be/limburg/genk/geza...t-ontslag.aspx

Voor diegenen met een onweerstaanbare dwang tot het corrigeren van dt-foutjes is er nu een sociaal nuttig project..

Onbegrijpelijk dat de 2de of 3de generatie nog steeds geen elementair nederlads kan hanteren...
Citaat:
Slagen ze dan weer niet, dan vrees ik dat we een ontslag niet meer kunnen tegenhouden”, aldus Beyazyuz.

Maar kan dat zomaar? “Zuiver juridisch bekenen mag een bedrijf zijn werknemers ontslaan, zolang ze aan de opzegtermijn voldoen”, legt Gonzales Stubbe, algemeen directeur van Groep S, uit. “Als het belang van voldoende kennis van het Nederlands werd opgenomen in een CAO of andere overeenkomst, kan de ontslagen werknemer weinig beginnen."
Het lijkt me straf dat men geen werknemers mag ontslagen als blijkt dat ze de taal niet begrijpen. Vraag is dan wel waarom ze ze hebben aangeworven? of op welke manier de sollicitatie gesprekken verliepen. Het kan ook een gevolg zijn van het feit dat men niet meer dùrft om allochtonen te weigeren uit schrik voor racist te worden versleten.
Ik weet dat het CGKR al verboden heeft om te eisen dat iemand "native speaker" is, daar zijn al bedrijven voor veroordeeld, maar vragen dat het personeel opdrachten begrijpt en documenten over veiligheidsrisico's verstaat, lijkt me toch het minste wat je mag verwachten.

Ik heb nooit geweten dat "het belang van voldoende kennis Nederlands" moest worden opgenomen in de CAO. Het is de wèt die zegt dat alle communicatie tussen werkgever en werknemer in het Nederlands moet gebeuren.

Laatst gewijzigd door Greet Driwels : 10 november 2010 om 09:00.
Greet Driwels is offline   Met citaat antwoorden