Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Greet Driwels
Het lijkt me straf dat men geen werknemers mag ontslagen als blijkt dat ze de taal niet begrijpen. Vraag is dan wel waarom ze ze hebben aangeworven? of op welke manier de sollicitatie gesprekken verliepen. Het kan ook een gevolg zijn van het feit dat men niet meer dùrft om allochtonen te weigeren uit schrik voor racist te worden versleten.
Ik weet dat het CGKR al verboden heeft om te eisen dat iemand "native speaker" is, daar zijn al bedrijven voor veroordeeld, maar vragen dat het personeel opdrachten begrijpt en documenten over veiligheidsrisico's verstaat, lijkt me toch het minste wat je mag verwachten.
Ik heb nooit geweten dat "het belang van voldoende kennis Nederlands" moest worden opgenomen in de CAO. Het is de wèt die zegt dat alle communicatie tussen werkgever en werknemer in het Nederlands moet gebeuren.
|
het kan ook een 'verdoken' reorganisatie zijn..feit is dat het al langer scheef loopt in de voornamelijk allochtone toeleveringsbedrijven...een mislukte integratiepoging door de éénzijdige achtergrond van de werknemers