In Duitsland 10 Euro voor dezelfde overtreding
(vanaf 21 kmh te snel zijn er wel strafpunten te verdienen, enkel voor "Duitsers"
Duitsland is in 2009 opgeklommen tot het 4e-veiligste land in de EU-27 landen.
Ze komen van de 12e plaats in 1991.
België stond in 1991 op de 16de plaats en zijn gezakt naar de 19e plaats in 2009.
(in dezelfde Europese statistiek verkeersdoden/inwoners)
"Vóór de flitspalen -in 1996- " stond België op de 15e plaats, de beste plaats totnutoe.
Hadden ze vanaf toen maar voldoende geïnvesteerd in veilige weginfra en verkeersopleiding - opvoeding, ook sensibilisatie (rijscholen, gordeldracht, ...), verbeteringen verkeersregels..., ipv dat weinige geld dat ze ervoor over hadden te verpulveren in allerhande straatmeubilair (klinkers, drempels, plateau´s, bepaalde middeneilanden, conflictverhogende snelheidsremmers...) en andere foei-snelheid maatregelen die vooral de staatskas moesten vullen op kap van de noemer "rijbaangebruiker met nummerplaat".
Dat men -vooral redelijke- snelheidslimieten kan handhaven op een volwassen manier heeft Duitsland wel ondertussen voldoende aangetoond. Ook aan de cijfers.
Nu gij weer.
