Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Je zou ook daar kunnen op besparen. Ik zie hier een heel leuke toepassing voor HDPE. Ik heb de apparatuur om dat goedkoop, licht gewicht weersbestendig en zwartgekleurd materiaal te verwerken.
Prijskaartje voor 1m² 5mm dik €35 inclusief BTW.
Je zou 3mm dun kunnen gebruiken, maar dan moet je meer materiaal als ribben gaan gebruiken, dus da's lood om oud ijzer.
Fan unit. Het enige je nodig hebt is een thermostaat (goeie ouderwetse mechanische) en een willekeurige WC fan.
Om de "klep" tussen voorverwarming en "binnenshuis" te schakelen. Moet ik even over nadenken.
|
Als HDPE de kunststof is die ik denk dan is dat een zeer slechte warmtegeleider. Ik ben daar helemaal niet in thuis maar er zijn zeker tabels waar de opwarming en thermische geleiding van materialen in is terug te vinden. De prijs speelt natuurlijk ook mee. Als ik moet raden dan is koper ook beter dan aluminium op dat vlak maar gezien de prijs zal koper al uitvallen.
In elk geval is een ventilator op zonnecellen wel de duurste optie maar als er geen elecrtriciteit is (vakantiehuis,..) dan is het te overwegen. Langs de andere kant is de regeling volledig automatisch, hoe meer zon hoe meer ventilatie. Wat ge met uw thermostaat niet hebt. Ge zou wel met een klein zonnecel paneeltje de snelheidsregeling kunnen sturen van een ventilator.
Een schakeling is verder niet nodig als ge het luchtdebiet houdt onder de noodzakelijke verluchting die 10% is per uur voor een bewoond gedeelte. Een living van 60 m³ heeft dan minimum 6 m³ per uur nodig. En die kunt ge dan gebruiken om uw open haard (of gasradiator) de nodige verbrandingslucht te leveren. Er is niet veel ventilator nodig om dat debiet te leveren. (wel netto dan)
Een beetje badkamer ventilator heeft al 100 m³ per uur (8 watt). Het netto debiet van de meeste van dat type ventilatoren valt dramatisch bij belasting maar de eis ligt meer bij geluidloze werking dan bij debiet rendement.
Paul