Los bericht bekijken
Oud 12 november 2010, 11:38   #14
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Bij enkele punten heb ik toch mijn bedenkingen: Gebruik geen luxe. Dus geen Auto, zelfs een fiets is een vorm van luxe op het wandelen. Geen sieraden, geen deftige kledij? of wat bedoel je precies.
een fiets, auto en trein zijn allemaal strategieen om basisbehoefte aan mobiliteit te voldoen. Terreinwagens daarentegen worden eerder gebruikt als uitdrukking van sociale status, dus luxe. Volgens principe 2 mogen we dus nog met de auto rijden, maar: dat moet wel in overeenstemming zijn met principe 1 en 5. En dan weten we dat een auto veel slechter scoort dan bv openbaar vervoer (meer ongevallen, vervuiling, ecologische voetafdruk,...). dus dat wil zeggen: enkel met auto rijden in bijzondere gevallen, en voor de rest proberen alles met openbaar vervoer en fiets te doen.
Kleding hetzelfde: is basisbehoefte, maar niet als het gebruikt wordt als sociale status. Bv: katoenplanten doden om er een stropdas van te maken, dat is een schending van principe 2. Want stropdas = status = luxe.
Sieraden ook: een bos kappen om er een zilvermijn aan te leggen om er zilver voor sieraden te ontginnen, dat is niet goed. Het mag dan misschien weer wel voor belangrijke symbolische dingen (bv ring als symbool van liefde). Maar zo'n ring is dus erg klein en de moeite bijna niet om dat in rekening te brengen.

Citaat:
Bestrijd overbevolking = Mensen verplichten om geen ouder te mogen zijn of maar van 1 kind te mogen krijgen is gevaarlijk. Dat je in arme gebieden wat gaat helpen om hen wat dingen bij te leren zodanig dat ze geen 10 kinderen hebben, daar mss akkoord. Maar beslissen dat iemand niet geboren mag worden omdat er zogezegd geen plaats is vind ik niet kunnen. Er is plaats genoeg maar we verdelen het gewoon niet goed.
Volgens principe 5 en waarschijnlijk ook principe 1, is er niet plaats genoeg. We moeten dus overbevolking ook aanpakken, en daarbij rekening houden met principe 1. Principe 1 kijkt ook naar het welzijn van iemand die graag een kind wil hebben. Daar moeten we dus ook rekening mee houden. Dus daarom pleit ik voor het creëren van rechtvaardige voorwaarden voor een vrijwillige zwangerschapsbeperking (zie bv http://stijnbruers.wordpress.com/201...htvaardigheid/), en op langere termijn (om naar een steady state bevolking te evolueren) het idee van verhandelbare geboorterechten (zie bv http://stijnbruers.wordpress.com/201...sche-economie/ ). dat systeem is eerlijk (iedereen krijgt initieel evenveel rechten), respecteert nog voldoende de keuzevrijheid van mensen (er is efficiente allocatie, zoals de economen zouden zeggen), en zorgt voor een stabiele bevolkingsomvang (vruchtbaarheidscijfer is te fine-tunen).