Los bericht bekijken
Oud 12 november 2010, 12:25   #521
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Elite? Nee, nog niet, maar dat komt wel. Binnen dit en 10 jaar is het zover.

Blank? Ja, dat wel, toch in meerderheid.

Ongeveer 85% van de leerlingen zijn niet afkomstig uit Zwart-Afrika, of Donkerder-Azië.

Ongeveer 60% daarvan komt uit de Maghreb (vooral uit Marokko, maar ook een paar uit Algerije en Tunesië), en de rest komt uit o.a. Turkije, Syrië, Pakistan, Armenië, Roemenië, Albanië, Macedonië, Polen, Kosovo, Rusland en zowaar ook éne uit Spanje.

Van de niet-blanken komt de meerderheid uit Kongo, maar er komen er ook uit Guinée, Kameroen, Ivoorkust, Indië en Mauritius.

O ja, ik heb ook 6 'autochtones' in m'n 5 klassen: twéé met een 'Franstalige' familienaam, vier met een 'Vlaamse'.

Allemaal jonge mensen die tot voor kort amper iets van Vlaanderen, Nederland, Suriname en de rijke culturen uit die contreien afwisten, maar daar komt nu langzamerhand wel verandering in
Hm, klinkt wel goed, maar ik heb zelf les gegeven aan migranten een tijdje geleden, en het lijkt mij toch onwaarschijnlijk dat U hen kan enthousiasmeren voor dingen als Nederlandstalige poëzie en literatuur. Tenzij U natuurlijk een superleraar bent...

Het is wel zo dat teksten van veel muziekgenres dikwijls doorspekt zijn van poezie en filosofie in bvb. Russische, Oost Europese, Turkse of Iraanse muziek. Dus dat mensen die uit die culturen komen open staan voor muziek zoals Wannes Vandevelde en Boudewijn De Groot is ergens wel begrijpelijk. Russische muziek is dikwijls (toch zeker de bard traditie van Visotski en de blatniy) diepzinnig en elk woord heeft wel een of meerdere diepere betekenissen, dus met vele dubbele lagen.

Mijn ervaring in Antwerpen (4 jaar geleden) leert me dat kinderen dikwijls kiezen voor de laagste gemene deler dus platte R en B muziek en dergelijke

Laatst gewijzigd door tomm : 12 november 2010 om 12:37.
tomm is offline