Gedaan met de zonnepanelen...
De Vlaamse overheid heeft -terecht- beslist om de subsidies terug te schroeven voor zonnepanelen. Nu was het zo dat een installatie terugverdiend was op ongeveer 5 jaar, dat zal snel stijgen tot 7 jaar binnen 2 jaar en dan 10 jaar in 2016.
Ik heb even de berekening voor mezelf gemaakt en in 2012 bedraagt het rendement van je investering 3,9% over 20 jaar. In 2016 zelfs maar 2,1% over 15 jaar. Ik denk dat de meeste beleggers het beter kunnen. Geannualiseerde rendementen.
Tenzij de panelen zelf goedkoper worden, vrees ik dat zij die er nu hebben lekker Champagne zullen toasten omdat ze zo uit de kas hebben kunnen grabbelen, maar dat degenen die nu er geen hebben er niet zo snel meer zullen zetten. Een laatste piek begin volgend jaar is logisch, want iedereen wil zo snel mogelijk die €350 nog meepikken, maar daarna? Groene denkers en mensen die de actualiteit niet volgen.
Ik vraag me af wat er zal gebeuren met al die firma's die zich op zonnepanelen hebben toegespitst? Nu deze zeepbel dreigt te spatten zullen die ook wel verdwijnen.
|