Los bericht bekijken
Oud 12 november 2010, 23:18   #191
jbl
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woetse Bekijk bericht
Mag ik er hier een paar aan herinneren dat het de directie van Brinks is die de aanval heeft ingezet en niet de werknemers? Wat hebben zij de maken met het mismanagement van het bedrijf? Want men doet plots uitschijnen of Brinks draaide en goed en is de laatste plots bergaf gegaan. Zoals ik al reeds zei, Brinks heeft in het verleden al meerdere winstgevende takken verkocht.

Dan wou ik daarnaast toch ook even reageren op jbl. Het grootste verschil tussen de 2 statuten ligt vooral in de ontslagregeling. Zoals je wel weet is de opzegtermijn van arbeiders belachelijk weinig. Iemand die 20 jaar in een bedrijf werkt als arbeider heeft een opzegtermijn van welgeteld 2 maanden... . Enja de kost ligt veel hoger als je een bediende moet ontslaan. En maar terecht ook lijkt mij. Denk je nu echt dat die werknemers van Brinks nog een mooie toekomst voor zich hebben op werkvlak? Group 4 biedt dan mss wel werk aan, maar dat wil wel zeggen dat ze minder verdienen, sneller op straat kunnen gezet worden, nog flexibeler moeten zijn, ... . En dat met werknemers die al meer dan 20 jaar werken. Van respect gesproken.
Inderdaad opzegtermijnen of sociaal passief tussen bedienden en arbeiders zijn inderdaad verschillend. Ik begrijp trouwens niet waarom iemand die bv 20 jaar in een bedrijf actief is en plots zijn voeten veegt aan zijn taken en bijgevolg zijn ontslag uitlokt (want zo gaat het steeds laat ons hierover eerlijk blijven, iemand die 20 jaar ergens werkt en het beu is zal er alles aan doen om zo snel mogelijk zijn ontslag uit te lokken bovendien valt hij dan in het zachte sociale vangnet en is hij gerust voor de rest van zijn leven) recht zou hebben op bv. een jaar loon? Het is volgens mij de zoveelste uitspatting van ons sociaal systeem.Bovendien gaan vakbonden de betreffende werknemer zo goed mogelijk begeleiden om de werknemer op kosten van het bedrijf en op kosten van de samenleving zoveel mogelijk te laten optrekken zonder er iets voor te doen, is dit sociaal, is dit verantwoordelijkheid opnemen, is dit een samenleving opbouwen, gaat dit onze concurrentiekracht binnen de geglobaliseerde wereld verhogen, gaan wij met dit systeem een aantrekkelijke regio zijn voor buitenlandse investereerders...?? Kortom wat is er in dit land toch mis met werken, wij hebben momenteel een ernstig mentaliteitsprobleem denk ik. Ah wij leven dus hebben wij recht op dit en dat...???
jbl is offline   Met citaat antwoorden