Los bericht bekijken
Oud 13 november 2010, 21:24   #62
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Tuurlijk zijn investeringen nodig.
Van mij mogen ze op mijn belastingsbrief tot maximum €1000 per jaar meer aanrekenen als ik daarvoor gratis energie heb!

Als ze daarmee niet kunnen investeren, dan weet ik het ook niet.

1 windmolen produceert al tot 1 tot 1,5 miljoen kWh per jaar!
Wat produceren er een paar duizendtal?
Combineer dit met golfvangers, met zonnepanelen, met een simpel waterrad, ... en de wereld is voorzien van energie.

Maar ze willen dat niet. Ze kunnen er niet rijk op worden.
Misschien bekijk ik dat allemaal nog een beetje naïef, maar één ding is zeker. Energie had al lang groener kunnen zijn dan ze vandaag is.
De vraag is of de overheid moet voorzien in onze basisbehoeften of niet. Energie basisbehoefte? Ik kan toch niet zonder, maar nu produceert een Frans bedrijf mijn energie en maakt er vette winsten mee. Maar waar stopt dat? Post? Dat is dan weer wel een half staatsbedrijf, maar echt noodzakelijk?

Enige nadeel aan die sterke overheid is het feitelijke monopolie van bv. de RTT vroeger en alle inefficiënties die ermee gepaard gaan. De staat zou ook zelf diensten kunnen aanbieden naast de privé en zo zorgen voor een bodemtarief, maar kan ze niet de anderen kapot concurreren, cfr. VRT?

Een volledig vrije markt is niet goed, een staatsmonopolie is niet goed en de derde weg is niet goed.

Wat dan wel?
Vito is offline   Met citaat antwoorden