Europees Parlementslid Marianne Thyssen (tweede op onze Europese lijst) is al jaren dé voorvechtster van het Nederlands in Europa. Ik citeer even uit haar jongste persbericht:
"Het respect voor haar burgers verplicht de EU te werken en vooral ook te communiceren in de taal van de mensen en niet omgekeerd. De meertaligheid van de Europese instellingen heeft tot dusver elke uitbreidingsgolf overleefd. Toch is de kritiek nooit ver weg geweest. Te duur volgens sommigen, inefficiënt wegens vertraging en kwaliteitsverlies volgens anderen. Toch blijft Marianne Thyssen een gelijke behandeling van de talen verdedigen : "Ik rekende ooit uit wat het talenregime de Europese burger jaarlijks kost. Ik kwam uit op het equivalent van de kostprijs van twee pintjes, een aanvaardbare prijs voor het democratisch functioneren van de Europese instellingen en voor het behoud van de culturele diversiteit."
Voila, ik kan het niet beter zeggen. Je weet alvast op wie je best stemt als je een goede voorvechtster voor het Nederlands wil.