Los bericht bekijken
Oud 14 november 2010, 21:17   #185
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik vind die teksten nu wel echt de max zie. Jonge gasten moeten voor zich zelf opkomen.

Gedaan met die betutteling.
Precies de reflex waar de makers op mikken. De reflex berust op een paar misverstanden.

1. Die 'jonge gasten' komen NIET voor zichzelf op als ze de liedjes meebrullen met de cd die ze voor hun tiende verjaardag van oma en opa hebben gekregen. Ook in de klas worden die nummers vlot gedraaid, geloof me. De pijnlijke ironie van de voorgeschreven rebellie.

2. De gedachte dat 'die jeugd voor zichzelf moet opkomen' gaat uit van volwassenen, die oordelen vanuit een volwassen waardenpatroon, zonder te erkennen dat een kinderhoofd nood heeft aan andere dingen dan volwassenen. Ja, volwassenen voelen zich (doorgaans) beter als ze vrijheid hebben, kinderen voelen zich (doorgaans) beter met wat structuur en volwassenen die hen wat houvast kunnen bieden.

3. Het idee dat 'die jeugd voor zichzelf moet opkomen' komt meestal van volwassenen die zelf hun kinderjaren onder autoriteit hebben doorgebracht. In retrospect gunnen zij zichzelf een betere jeugd, maar ze vergeten dat het de jeugd van vandaag heus niet aan vrijheid ontbreekt.

4.Vandaag heeft de jeugd heus geen nood aan 'voor zichzelf opkomen'. Waar de Flair (=Ketnet voor volwassenen) vol inzet op het individu en zijn persoonlijke 'levensproject', vaak ten koste van zichzelf en anderen, kun je je afvragen of dit tijdvak echt nood heeft aan een 'kom voor jezelf op'.

Mijn boodschap aan de jeugd zou eerder zijn: zwijg, luister, kijk rond, denk na en beslis dan wat echt is en wat schijn is. En eens volwassen, laat je niet zomaar voor karren spannen.

Laatst gewijzigd door Goldband : 14 november 2010 om 21:21.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden