Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Ik had de verkeerde link gezet, dit is de juiste:
Wat ik idd interessanter vind aan die Irtad_risicostatistiek is het verschil in het aantal doden per leeftijdsklasse (hierboven), Be maakt daar een enorme sprong bij ´rijbewijsnieuwelingen´ tov onze buurlanden.
Dit heeft veel te maken met de povere kwaliteit van ons rijbewijs (rijopleiding) en ook met het vrijzinnigere uitgaansleven tot in de late uurtjes van onze jongere/onervarene automobilisten. (in het buitenland is er dikwijls een sluitingsuur, en betere handhaving)
Dat de handhaving van op onder invloed rijden (´s nachts en/of WE) ook niet het niveau haalt van onze buurlanden speelt ook mee.
Het is geweten dat 2 op 3 van de nachtelijke dodelijke ongevallen in het weekend vallen "onder invloed rijden".
ca 29% van de letselongevallen vallen in het weekend, maar vooral de dodelijkheid is veel groter, ruim 42 % van de verkeersdoden valt in het weekend.
Begrijp ik niet van jou, 1e Zwitserland heeft met UK het laagste aantal verkeersdoden per vtg km snelweg, ten 2e het geeft het een interessante indicatie aan tussen de onderlinge veiligheidskwaliteit ´alle wegen´ en zeer snelle wegen.
De vtg-km-statistiek is wel wat scheef getrokken betreft Nederland want enkel daar zijn de cijfers van 2003. De andere landen hebben 3 tot 5 jaar recentere cijfers, die daardoor ook wat beter zijn.
|
een domme statistiek waarom ?
vb BE 8 2 > 4
Zwits 4 1 > 4 zwitserland doet het dubbel goed, maar zit toch met dezelfde factor, en kan bvb half zoveel autostrades hebben en daarom een factor 1 hebben, terwijl ze het dan in feite met dubbel zoveel wegen in bebouwde kom wel goed doen... om maar te zeggen dat getal is een domme statistiek
Die andere statistiek ga ik eens clusteren als ik tijd heb, nu die is interessanter, het jonge geweld op de baan in Griekeland vraagt gigantisch veel slachtoffers. Op dat vlak zijn Grieken en belgen aan elkaar gewaagd. Bekijk het als een genetische selectie, eenmaal de dommekloten die rijden met hun ballen eruitgemendeld zijn, blijft de rest over. Survival of the fittest in de huidige maatschappij moet je 'niet met uw ballen rijden' en 'intelligent zijn' 'communicatief' ' vrouwelijk ingesteld' etc
De statistieken van ongevallen voor mannen versus vrouwen spreekt bvb boekdelen... Die statistiek in handen van feministen die eens goed clusteren en we komen er als het ras uit die beter zijn rijbewijs een jaar of 4 later krijgen, als de maturiteit komt.