Los bericht bekijken
Oud 15 november 2010, 15:24   #91
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
dus dan vervallen we in moreel relativisme of nihilisme?
Jij zou je ethiek dus niet opleggen aan een moordenaar of een racist?
Ik ben daartoe wel bereid (en niet omdat ik een contract kan sluiten met die moordenaar of omdat ik niet wil dat die moordenaar mij zou kunnen doden ofzo)
Dus ja, ik durf eerlijk toegeven dat ik mijn ethiek durf op te leggen. Wel, het is te zeggen, opleggen is misschien een groot woord. Ik beperk me eigenlijk tot woorden, tot het geven van stellingen dat iets immoreel is. En af en toe wel een geweldloze protestactie ofzo...
Ge hebt één vraag beantwoord nl.:
Citaat:
Beste Stijn, is dit schrijfsel niet hét bewijs dat jij jouw waardensysteem wil opleggen aan een ander?
waarmee je deze vraag...
Citaat:
Vind je dat je daartoe het recht hebt?
...imlpiciet beantwoordt

kan je dan ook ingaan op deze vragen?
Citaat:
(indien ja, wie/wat geeft u dat recht? -bijgevolg- heeft een ander het recht om z�*jn waardenstelsel aan jou op te leggen?)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
wel, we kunnen duidelijk zijn: aan allen die denken te kunnen concluderen dat de ganse milieubeweging niet goed is omdat ik (=element van de milieubeweging) foutieve stellingen verkondig: denk goed na vooraleer je een dergelijke conclusie zou trekken. Want het is zeer duidelijk, volgens de wetten van de logica, dat één element niet noodzakelijk de ganse verzameling bepaald. Dat hebben we in de lagere school al gezien. We zitten in de lagere school, de juf geeft ons appels en peren. Wij moeten nu met zo'n touwtje de verzameling van appels maken. Dus we leggen het touwtje rond de appels. Maar nu is er een leerling die zegt: "he juf, alle appels zijn rot, want deze appel hier is rot!"
Ik wil maar zeggen: zelfs een kind zou niet zo'n foutieve conclusie trekken... Dus het zou wel leuk zijn als een tegenstander van de milieubeweging zou zeggen "zie je wel, die ganse milieubeweging is rot, want lees eens ht fundamentalisme van Stijn". Het zou leuk zijn als hij dat zou zeggen, want dan kunnen we aantonen dat die persoon een intelligentie heeft lager dan een kind in het eerste leerjaar. En met de mening van mensen met zo'n laag IQ moeten we eigenlijk niet rekening houden (ik bedoel zijn meningen, hé; niet diens behoeften, daar moeten we wel rekening mee houden )
En los van bovenstaand voorbeeld, vind ik natuurlijk niet dat ik een rotte appel van de milieubeweging ben
Mja, nevermind; mijn gevoel is gewoon dat "uw" strekking van milieubewegingen overbelicht wordt terwijl "mijn" -eerder pragmatische- strekking onderbelicht wordt. Maar als mij dat stoort moet ik daar iets aan doen. Nevermind dus. (te lui )

Laatst gewijzigd door Voltian : 15 november 2010 om 15:25.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden