Hier is dan Parel 01
Tijdens het schooljaar zitten dagelijks enkele duizenden mensen lesvoorbereidingen te maken. Op hetzelfde ogenblik werken vele mensen aan identiek dezelfde les. En maar al te vaak zouden ze een veel betere les kunnen maken als ze hiervoor meer tijd hadden en/of meer middelen.
Een enorme verspilling van potentieel en middelen lijkt mij.
(tot nu toe een posting zoals de overgrote meerderheid)
Maar het kan beter en gemakkelijker. De overheid (ministerie van onderwijs) zou leerkrachten kunnen inzetten om lesvoorbereidingen te maken en deze verspreiden onder de leraars (m/v) die dagelijks voor de klas staan. Eenvoudigweg op internet zetten lijkt mij al voldoende.
Al die leerkrachten die men nu uitgeblust of opgebrand noemt, maar wel het meeste ervaring hebben, zouden er een zinnige job mee hebben en niet meer voortijdig moeten afhaken. De anderen zouden een lesvoorbereiding hebben die beter is dan wat ze zelf kunnen maken en zouden hun tijd kunnen besteden aan begeleiding van de les i.p.v. aan opstelling.
En het meest gebaat van al zouden de leerlingen zijn en de volgende generatie.
Ik heb al verschillende initiatieven gezien in deze richting van leraars die in hun vrije tijd dit soort werk doen en het op het web zetten. Een bewonderenswaardig initiatief maar niet haalbaar op grote schaal en vooral niet eerlijk. Goed werk voor de gemeenschap moet vergoed worden.
Is dit een geniaal voorstel?
Wellicht niet, maar het is misschien wel een goed voorstel en het kan met de inzet van anderen op dit forum uitgebouwd worden tot een bruikbaar iets.
|