Los bericht bekijken
Oud 19 november 2010, 23:00   #152
mamiemee
Burger

Standaard

Na een tijdje deze discussie gevolgd te hebben stel ik mij toch een vraag hoor. Ok: allochtone kindjes horen Nederlands te leren spreken. Volledig mee akkoord. En uit ervaring weet ik dat vooral kleutertjes na pakweg 6 maanden al een heel monje Nederlands praten indien ze regelmatig naar school gaan. Datgene waar ik het echter over wil hebben betreft "ons", de zgn. autochtone ouders. De meeste mama's en papa's spreken uiteraard Nederlands(Vlaams) en in de meeste gevallen een mondjevol Engels. En dat is het. Waar ik naartoe wil: de (autochtone) ouders verlangen van de(allochtone) kinderen tweetaligheid maar beheersen meestal zelf maar 1 landstaal. Ik ben er zeker van dat de overgrote meerderheid hier op dit forum amper/nauwelijks een deftige zin kan schrijven in het Frans, wat toch ook een landstaal is. Over Frans "spreken" dan nog maar te zwijgen...Waarom verlangen wij "perfecte tweetaligheid" van kinderen terwijl de meesten hier ook slechts 1-talig zijn? Moeten wij niet het goede vb. geven en ook ons best doen om meer-talig te zijn? Indien nodig: lessen volgen.
mamiemee is offline   Met citaat antwoorden