Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ik zie niet in waarom ik mijn kinderen persé in het Nederlands zou blijven opvoeden als ik emigreer naar China en niet van plan ben ooit terug te keren. Best mogelijk dat ik ervoor zorg dat ze noties Nederlands zullen blijven kennen, maar de prioriteit zou dan wel liggen op vb. het Kantonees zodat ze onmiddellijk meekunnen op school.
|
China is wel een extreem voorbeeld. Je loopt er weinig mensen tegen het lijf die een andere taal dan het Chinees machtig zijn. En zelf Chinees leren blijkt niet zo evident te zijn.
Ik denk dat 'k er thuis gewoonweg Nederlands zou praten, uit noodzaak, ook al zou 'k als ouder ondertussen iet of wat van de lokale taal kennen. Volgens mij is dat ook de beste oplossing, want van verkapt Chinees worden die kinderen toch niet veel wijzer.
Een koppel Franse vrienden van ons die in Mechelen wonen spreken thuis Frans, ook met de kinderen. Die kinderen, ondertussen tieners, spreken perfect Nederlands, geleerd op school en door hun sociale contacten.
Ik denk niet dat het een grote rol speelt wat je thuis spreekt, zolang het maar perfect is, meestal de moedertaal van minstens een van de ouders. Die sociale contacten maken het verschil. Moesten die Fransen waarover ik het had enkel met taalgenoten optrekken, krijgen we een ander beeld.
Als de Polen, Roemenen, Bulgaren, Marokkanen of Turken enkel met taalgenoten omgaan, dan pas is er een probleem, ook op school. Wat ze thuis spreken maakt weinig uit.