Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
De vakbonden houden echt niet elke flexibiliteit tegen, hoor, Scherven gaf al het voorbeeld van het uiteentrekken van de rijbewijzen voor goederen en reizigers (dat is echt nergens voor nodig, en bestaat ook alleen maar in België), maar ook elders zijn het niet de vakbonden die de hand hebben in de problemen aan het spoor. De grootste problemen zitten nog altijd bij de gigantische overhead, elke dienst heeft zijn eigen secretariaat, zijn eigen HR-verantwoordelijken, voor elke grote afdeling is er een eigen verantwoordelijke vorming, bij wijze van spreken heeft elk gebouw zijn eigen patrimoniumdienst. En die zijn veel hardnekkiger dan de bestuurders, treinbegeleiders, onderchefs en andere mensen op het terrein.
|
Lijkt me een goede reden om inderdaad daar eens grote kuis te houden. Echter als "overhead" het grootste probleem is, dan is privatisering wel een oplossing. Het is typisch de overhead waar dan de grootste ingrepen gedaan worden, terwijl het rijdend personeel vaak zelfs er op vooruitgaat.