Los bericht bekijken
Oud 22 november 2010, 11:37   #77
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Er is geen West-Vlaamse noch een westhoekse democratie, geen specifiek medialandschap, enkel een eigen dialect en het historische provinciale bestuursniveau. Hoewel het technisch wel mogelijk is voor West-Vlaanderen om een land op zichzelf te vormen, is er geen noodzaak toe.

Vlaanderen vormt daarentegen wel onmiskenbaar een eigen democratie met eigen media en eigen taal. Als je het Vlaamse autonomiestreven wil ridiculiseren, dan zal je toch een andere manier moeten zoeken.
West-Vlaanderen heeft wel degelijk zijn eigen specifieke lokale media (Krant van West-Vlaanderen, Focus-WTV), een eigen publieke opinie, een eigen streektaal die meer van het Nederlands verschilt dan het Afrikaans en door 90% van de bevolking wordt gesproken, een eigen historisch-kulturele achtergrond als achtergestelde landelijke provincie, een specifieke ondernemersmentaliteit, een verkozen provincieraad, van de Vlaamse Ruit afwijkende verkiezingsresultaten, ... Reden genoeg om het ook de bevoegdheden van een échte demokratie te geven (rechtstreekse verkiezing van de goeverneur, bevoegdheidsoverdracht van gewest naar provincie,...).

Vanwege de desinteresse van zowel België als Vlaanderen voor alles wat buiten de Vlaamse Ruit ligt, voelen steeds meer West-Vlamingen hun provincie mentaal als hun land aan. De toenemende populariteit van het gebruik van Westvlaams in muziek, SMS- en chat-berichten, Facebook-berichten, ... is daar een duidelijk teken van. Wat mij betreft is alles wat buiten West-Vlaanderen ligt het buitenland, en is Nederlands een vreemde taal. West-Vlaanderen is mijn land, en Westvlaams is mijn moedertaal. Nederlands is in het beste geval mijn tweede taal (die ik wel goed beheers).
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 22 november 2010 om 11:40.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden