Los bericht bekijken
Oud 22 november 2010, 23:39   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Taalkundigen verkondigen zelf de stelling dat een taal niets anders is dan een dialekt met een leger en een vloot. Het is gewoon het dialekt van de heersende elite. Enkel wie er aan de macht is bepaalt wat officieel een taal en officieel een dialekt is. De Franstalige boergeoisie beschouwde in het vroegere unitaire België het Nederlands eveneens als een dialekt. Het onderscheid taal /dialekt is voor mij dan ook niet relevant. Wel hoe de gebruikers ervan het zelf aanvoelen.
Ons huidig AN - u blijft AN verwarren met de benaming "Nederlands" - is geen welbepaald dialect, maar is het resultaat van een proces van een langzame en organische groei naar een overkoepelende (schrift)taal. Een aantal dialecten hebben daartoe bijgedragen, zonder evenwel samen te vallen met deze dialecten.

Tussen haakjes: ik heb, alhoewel ik toch flink wat boeken uit die tijd heb gelezen, nooit de bewering gelezen als zou de Franstalige burgerij het Nederlands als een dialect (van ?) beschouwde. Wel dat Nederlands ("le flamand") voor hen geen eenheid had, maar uiteenviel in allerlei dialecten, waarop ze dan de conclusie baseerden dat onze taal ongeschikt was voor de administratie, voor onderwijs, voor cultuur, voor wetenschap, enz.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden