Los bericht bekijken
Oud 25 november 2010, 20:11   #899
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Nu is het wel zo dat mannen die elkaar kussen, ook in culturen waar dat meer gebruikelijk is (Brussel/Wallonië), dat enkel ook doen als ze elkaar beter kennen. Het kan om collega's gaan, maar je zult niet Sarkozy Fillon zien wangzoenen bij het binnenkomen van de ministerraad. Er is dus een duidelijke scheiding tussen kussen (wat enkel tussen intimi of op zijn minst bekenden gebeurt) en een hand geven (een universeel aanvaard Westers gebaar tussen gelijk welke sekse).

Toen ik mijn eerste werkdag op mijn huidig werk had, kreeg ik van alle vrouwen een zoen. Ik vind dat onwennig. Vrouwen geef ik eerst een hand, tenzij ik ze ken - of ze een vriendin zijn van X waar ik al over vertellen heb en het een sociale gelegenheid is. Op mijn vorig werk gaven sommige mannen elkaar een kus - maar nota bene de homoseksueel van de bende deed daar niet aan mee.

Bon, dat gaat dus allemaal over "onofficiële" gebeurtenissen (werkvloer, sociaal leven). Bij officiële gebeurtenissen (een serieus werkgesprek op niveau, de ministerraad) horen officiële gebaren. En daar dient de handdruk (vroeger ook nog polsdruk) voor.

Niemand verwacht dat een Merkel plots gezoend wordt door Sjeik X. Dat is ook tegen de etiquette. Net zoals het tegen de etiquette is om haar hand dan te weigeren.

Ten laatste: "Si fueris Romae, ..."
Ok, dan. Speciaal voor jouw.

Hoe zit dat nu op mijn werk waar velen die elkaar beter kennen een kus geven ter begroeting.
Er zijn mannen die een vrouw die ze beter kennen kussen; maar weigeren een man die ze beter kennen op die wijze te begroeten.
Ook discriminatie? en dus strafbaar.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden