Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Vertel mij eens hoe Cantona het spaargeld van "de kleine man" vernietigt door gewoon zijn eigen geld van zijn rekening te houden?
|
Omdat die kleine man dat geld aan de banken had toevertrouwd om ermee te gokken (ook al had hij dat misschien niet begrepen dat hij dat deed), en door de banken in een delikate positie te brengen, ze haar gok met zijn geld zal verliezen. Zo simpel is dat.
Als je je geld aan een bank toevertrouwt, dan is dat hetzelfde alsof je je geld aan een lener hebt gegeven. In de mate dat iedereen zich aan zijn normale statistische gedragingen houdt, kan dat systeem prima werken en LIJKT HET EROP alsof je geld nog steeds beschikbaar is, maar dat IS het in werkelijkheid niet.
Dat is wat ik hier al een paar keer heb herhaald: de money multiplier tussen base money en M1 money (=bankrekeningen) is gewoon omdat we HETZELFDE GELD meerdere keren hebben geteld, en dat werkt zolang iedereen zich aan een zeker statistisch gedrag houdt. Gaat men echter (express!) grote fluctuaties veroorzaken, wel, als men HARD GENOEG (maar dat gaat hier het geval niet zijn) schudt, dan gaat men terug vallen op de base money, he, en dan moet men uitvissen wie van de 8 man die dezelfde Euro hebben, hem uiteindelijk mag hebben (gewoonlijk de eerste die hem heeft opgevraagd).
Uw geld aan een bank geven is dus NIET uw geld gewoon in bewaring geven, maar wel meedoen aan een gokspel. Je kan verliezen. Nu gaan schudden om te zorgen dat je gaat verliezen, ik vind dat een raar spelletje.