Los bericht bekijken
Oud 28 november 2010, 18:21   #22
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat is wel grappig, in welke mate zou een kilometerheffing zo automatisch het onderscheid kunnen maken tussen privé en bedrijfskilometers om maar een voorbeeldje te bedenken ?

Stel ik moet naar zwitserland en rij naar de luchthaven: de forfait voorziet dat ik elke dag naar mijn werk rij, maar die dag rij ik naar de luchthaven, staat hij 3 dagen in de parking en keert hij dan terug op de meest onmogelijke uren van smorgen vroeg aanzetten en savond laat thuiskomen. Als je dan toevallig in de file gaat zitten omdat uw vlieger gewoon geland is om 18u, enige suggesties waarom je dan die filetaks zou moeten betalen ? En hoe ga je zijn privé kilometers tellen hier ? Het is wel 100% een bedrijfsrit, dat is duidelijk, maar wet dat systeem dat ? En gaan we daaruit besluiten dat het systeem dan moet wetenwat je aan het doen bent in de auto ik rij privé of ik rij voor het werk ?

Stel ik rij naar Venlo, moet daar 1 dagje werken, overnacht daar, dan rij ikdoor naar een leverancier in Munchen. En dagje later keer ik terug ? Hoe ga je daar de tracking van de kilometers bijhouden. Telkens ik aan de grens kom zal mijn kilometertellertje een sprongetje maken : was dat een reis of was dat voor het werk ?Foefelt die gast met zijn kilometers of niet ?

Je rijdt terug van het werk en je caboteert ondertussen een boodschap in delhaize, kindjes ophalen in de creche en dan naaar huis. Vanaf wanneer was uw rit naar huis een privérit, zoals de belastingen nu interpreteert is dat privé kilometers. Maar in feite naar uw werk rijden zijn wel echt geen privékilometers, omdat een 'jaloerse' ambtenaar niet met zijn bedrijfswagen naar het werk kan pendelen, is die notie ontstaan. In feite zijn privékilometers gewoon de kilometers dat je met uw gezin in de wagen zit... en dat je boodschappen doet het weekend met uw wagen, en zijn de pendelkilometers weldegelijk voor het werk. Dan kan de overheid best dan toch deze 'overtaxatie' eens corrigeren bij deze.

Je moet daar echt niet mee lachen, maar het zou mij niet verwonderen, tegen dat daar een het systeem met de paranoia van een belastingcontroleur op poten gezet heeft, dat hij via een 'bug' duizenden mensen een 'tour' zal lappen die feite gewoon niets te maken heeft met privékilometers. wait and see... zo werkt dat nu eenmaal, de paranoia van zo'n controleurs zal natuurlijk weer primeren op de realiteit. Wat die persoondaarboven zal zich zitten fixeren op een probleem, maar ondertussen fantasie tekort schieten om de normale realiteit op een normale manier te accepteren. En dan fetisjistisch met zijn databank queries gaan doen en bloed onder de nagels pesten van duizenden wagenbezitters, ... terwijl het in 90% van de gevallen gewone business as usual is.
Een bijzonder goede samenvatting...kafkaiaans bovendien

Kelt echter vindt dat,als het om het "milieu" moet gaan(het moest toch over milieu gaan niet?),er GEEN onderscheid mag zijn tussen privé-kilometers,en werk-kilometers (die kilometers weten dat niet,en het rookt even erg).Tevens is Vlaams-,en tot nader order Belgisch belastingsbetaler Kelt het stinkend beu dat "om Europese redenen,bvb,hoeveel kilometers heb je in belgie,en hoeveel daarbuiten) HIJ,geconfronteerd zal worden met een nieuwe laag half-ondoorzichtige belastingsmaatregelen EN ,ongetwijfeld,een uitbreiding van het ambtenariaat die dat moet "opvolgen"....o ja,en GEEN daling van het verkeer....

Zie je....Laat het ambtenariaat dat er al is zo ingewikkeld doen als ze willen,en belast mij desnoods,maar zorg dat het SIMPEL blijft voor de verbruiker....zoveel kilometers op de teller = zoveel centen...PUNT

Alternatief : optrekken van de brandstofprijzen....= zoveel verbruik = zoveel centen.Maar dan gaan de automobilisten lekker grensshoppen dus dat mislukt ogenblikkelijk....

Laatst gewijzigd door kelt : 28 november 2010 om 18:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden