Een naam die ik op dit forum eerder had verwacht, is die van De Strangers. Deze olijke Aantwerpenoars vingen in de jaren tachtig veel tegenwind met hun liedje "Allah is groot maar ziekenkas is groter". Later werden ze enkele malen opgemerkt als act op bijeenkomsten van het Vlaams Blok. Enkele maanden geleden was ik op zoek naar de tekst van een van hun liedjes. Er zijn verschillende sites waar hun integraal werk te bewonderen is, neem
http://www.destrangers.com. Ik viel plat achterover toen ik zag dat "Allah..." etc. niet een uitzondering was maar dat het oeuvre van de groep letterlijk druipt van de racistische songteksten. Van Soetkin Collier daarentegen moet ik nog het eerste racistische lied horen...
Ik wou ook nog wat kwijt over de 'rechts-nationalistische hoek' waarin vendelzwaaiers, volksdansers en dergelijken worden ondergebracht. Twintig jaar geleden is er een paar keer een 'Vlaams-Progressief Zangfeest' geweest als antwoord op het 'rechtse' Vlaams-Nationaal Zangfeest. Ik was hier erg enthousiast over en ging er dan ook steevast naartoe. Maar het was - excuseer de uitdrukking - dik klote. De Vlaams-Progressieven liepen door de zaal als een stel gedrogeerde schapen en bijna niemand verwaardigde zich zijn bek open te trekken als er moest worden meegezongen. Zelfs bij de Internationale lipten de meesten nauwelijks mee. Tja, als ik dan zie hoe enthousiast er wordt meegezongen op het VNZ (waar ik nog nooit geweest ben), dan geloof ik dat dergelijke initiatieven nog lang het monopolie van de nationalisten zullen blijven. Welk verschil is er trouwens tussen het VNZ en de beroemde Britse Last Night of the Proms? Bijna iedereen vindt die ultranationalistische manifestatie van Brits imperialisme prachtig.
En nog een laatste gram van mij: 11 juli mag de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap zijn en ik mag dan al graag uit volle borst meezingen, de Vlaamse Leeuw vind ik nog steeds een vreselijk lied. Noch de brallerige tekst, noch de lelijke en saaie melodie kunnen mij bekoren. Kan Vlaanderen niet op zoek gaan naar een nieuw lied dat mooi en tijdloos is? Ik heb het dan uiteraard niet over het schalkse niemandalletje Vlaanderen Boven.
Groeten aan iedereen. En sterkte aan Soetkin Collier. Is zij trouwens niet de zuster van de hoofdredacteur van de Morgen? Het zal wel niet; al had Douglas De Coninck dat in de krant van vandaag 22 februari wel expliciet mogen zeggen "om alle geruchten daaromtrent de kop in te drukken".