Los bericht bekijken
Oud 30 november 2010, 00:00   #104
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Eerst iets rechtzetten: de pensioenen van de ambtenaren worden niet betaald uit "de kas van de werknemers".
Ambtenaren 'stelen' niets uit andermans kassen.

Nu het huidige pensioensysteem typeren:
het is je reinste diefstal voor velen .... en dat is goed naar mijn oordeel.

Euhhh ???

De ene heeft heel zijn leven in totaal vb. 100.000 € afgedragen, en krijgt 1000 € pensioen daarvoor.
De andere heeft heel zijn leven in totaal vb. 1.000.000 € afgedragen (dus tien keer meer !), en krijgt daarvoor 2000 € (dus maar tweemaal meer) pensioen.

Wie iets voorstelt waarmee iedereen eenzelfde pensioenbedrag zou krijgen, die legt meteen en tijdbom onder zijn systeem. Want de enige reden waarom iemand verdraagt dat hij veel (te veel in verhouding) moet afdragen, is dat hij achteraf toch iets daarvan recupereert.

Verder vind ik ook wel dat het pensioenbedrag zou bepaald moeten worden door enerzijds het bedrag dat je je leven lang hebt afgestaan, gecorrigeerd door sommige factoren zoals bijzonder zware arbeid, zwangerschapsperiodes (max 2 of 3 a.u.b.), ziekteperiodes (tenzij vb. ongevallen die verzekerbaar zijn: risicovolle sporten ...);
en ook gecorrigeerd: wie tot zijn volle pensioengerechtigde leeftijd werkt, mag hiervoor beloond worden, tegenover iemand die enkele jaren vroeger stopt).

De huidige kritiek, in de huidige omstandigheden op:
de hoogte van de ambtenarenpensioenen,
en de laagte van de zelfstandigenpensioenen,
is zever in pakskes.

Er zijn nu eenmaal afspraken gemaakt in het verleden: de ene met zijn uitgesteld loon, de andere met zijn vrijheid om zelf zijn dingen te regelen en zeker geen hoge bijdragen te moeten (moeten) afdragen.
Allemaal leuk bedacht; achtergetselde lonen?
Veel vroeger misschien, nu toch niet meer.

Gemaakte afspraken?
Je moet de tering naar de nering zetten of je verziekt alles.
Vandaag is het zo dat er geen geld meer is en de ene veel te veel krijgt en de andere veel te weinig. Waar is dat vakbondsverhaal over die sterke schouders die de zwaarste last moeten tillen?
Laat het dan op z'n minst eerlijk gaan als iemand op rust is.

Geen hoge brijdagen betalen?
De meeste kleine zelfstandigen betalen zich blauw aan alles en nog wat of ze verdienen of niet. Natuurlijk zijn er anderen maar geloof me ook die betalen ernstige bijdragen. Laat ons niet beginnen over zwartwerk want dat gebeurd in alle branches. De brandweer die gaat behangen. De zelfstandige die een lagere faktuur schrijft. De stielman die wel een beetje na zijn uren bij klust.

En weet je hoe dat komt?
Omdat de loonlasten te hoog liggen door al dat profitariaat.
Ik ga toch niet in het zwart laten klussen als ik gewoon die 15€, zeg nog 20€ per uur moet betalen aan die stielman. Het wordt een ander verhaal als dat zelfde uur 45€ gaat kosten wegen allelei lasten.