Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Neen, dat is niet zo. Funtionaliteit is de parameter voor de waardebepaling van mensen en dingen. Ik heb dat niet uitgevonden hoor. Het is de reden waarom een dokter meer verdient dan een verpleegster en waarom een blackberry, meer kost dan een GSM. Hoe functioneler hoe duurder en waardevoller.
En heterosekualiteit is functioneler. Daarmee kan je meer doen dan met homoseksualiteit.
Paulus.
|
Wie dat ook heeft uitgevonden, het is een elitaire, discrimerende en foute inschatting van de werkelijke waarden van mensen en dingen.
Wat betreft functionaliteit van dingen. De waarde daarvan hangt niet af van hoeveel functies een iPhone heeft tegenover een Nokia van 20 euro. Het gaat erom wat iemand effectief nodig heeft en gaat gebruiken. Als je enkel belt en af en toe een sms stuurt is een iPhone pure verspilling. Jij redeneert duurder = beter. Zo slijten ze hun high-tech aan mensen die niet eens weten wat ermee aanvangen maar het enkel kopen om te bluffen met hun status: "kijk eens, ik kan me dat permitteren!", al is dat dikwijls niet zo. Smartphones, super-flatscreens full HD 3D, luxe-auto's, juwelen, merkkleding en noem maar op: de werkelijke waarde heeft niets te maken met de prijs en/of de functionaliteit ervan, wel of men het werkelijk nodig heeft of enkel koopt uit snobisme, waar uiteraard keihard wordt op ingespeeld.
Wat betreft functionaliteit van mensen. Niemand is minderwaardig. Als je zulke discriminerende parameters toepast zit je al gauw bij Übermenschen en untermenschen. Een verpleegster, een dokter, een fabrieksarbeider, een kuisvrouw, een advocaat, een muzikant enzovoort, iedereen heeft een belangrijke functie in deze maatschappij. Hun kennis op hun terrein en hun wedde is belangrijk (en hopelijk in overeenstemming) maar absoluut niet bepalend voor hun waarde als mens, en d�*�*r gaat het om. Evenmin als de functionaliteit van mensen die babies kunnen maken waardevoller zou zijn als van degenen die dat niet kunnen. Als je zo dwaas redeneert is iemand die steriel is ook minder waardvol dan iemand die vruchtbaar is. Klinklare nonsens, jouw (of wiens dan ook) theorie over functionaliteit.