Los bericht bekijken
Oud 1 december 2010, 10:40   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dus t'is weer de schuld van de politiek die zijn werk niet doet.
Inderdaad. Dat blijkt ook bijvoorbeeld uit de wetgeving op de elektrisch ondersteunde fietsen. In België is er slechts de mogelijkheid een fiets wettelijk te ondersteunen tot 25 km/u. In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk heeft de wetgever drie categorieën gecreëerd (er zijn wel enkele verschillen tussen de drie landen, maar voor de eenvoud spreek ik hier eventjes niet over): fiets tot 25 km/u (geen helmplicht, geen verzekering), fiets tot 35 km/u (geen helmplicht, verzekering), fiets tot 45 km/u (helmplicht, verzekering en TÜV). Hierdoor zijn er flink wat pendelaars in Duitsland die de auto thuis laten staan en met een fiets 45 km/u naar het werk rijden. Zoveel auto's minder op de weg.

In België moet je daar niet aan beginnen, daar de wetgeving dat allemaal niet voorziet. Wie het dus toch doet, riskeert niet alleen een hoge boete, inbeslagname, maar bij ongeval en schade aan derden ook nog eens heel hoge schadevergoedingen.

De wetgever speelt weldegelijk een rol. Zo is er in Noorwegen, Zweden, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland een specifieke wetgeving uitgewerkt voor kleine elektrische auto's (voorbeelden daarvan de Twike en de Kewet). In België niet, waardoor het ook bijzonder moeilijk wordt om bij ons dergelijke voertuigen in het verkeer te brengen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden