Los bericht bekijken
Oud 17 augustus 2002, 15:27   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Beste Superstaaf,

Eigenlijk hoef ik al niet meer te reageren op dit onderwerp want Pieterjan en de Moralist hebben die klus beter geklaard dan ik het kan.

Ik ben tuk op je stijl, je woordgebruik, je denkwijze, ja zelfs op je loyaliteit tegenover je superieuren: de monarchie en zijn "landsbedienaars". Aan de andere kant deel ik je afkeer voor het instituut "kerk" en de tsjeven die er veel te lang een machtssymbiose mee vormden. Daarom vind ik het vreemd dat je hiermee niet uitdrukkelijker je stelling probeerde te Superstaven. Uiteindelijk zijn de zwaarste mistoestanden haast altijd terug te voeren tot de samenwerking tussen kerk en staat. Hoe beter zij dat doen (of deden)hoe zwaarder de pressie op het "gewone" volk, en vooral de vrouwen. Er is echter een groot verschil. In het "vrije"westen is dit aan het evolueren. "Ginder" is daar nog nauwelijks sprake van.Terwijl hier een vorm van vrijheid mogelijk is die zelfs tot decadentie kan leiden wordt ginder halstarrig de oude koers gevaren. Koers die er in eerste plaats op gericht blijft de vrouw onder de knoet te houden. Zelfs als ze naar hier komen blijft dezelfde morele, sociale en vooral religieuze druk op vrouwen voortbestaan. En op een wijze die hier zelfs vijftig jaar geleden niet geëvenaard werd!
Ik meen me te herinneren dat hier ook niet alleen de vrouwelijke religieuzen onder een tent (of was het een habijt?) verstopt werden maar ook de mannen. Die tijd is hier lang voorbij. Je ziet hoogstens in een mediteraan land zoals bijvoorbeeld Spanje, nog vrouwelijke religieuzen in een zwarte tent rondparaderen. Om maar te zeggen dat dit soort kleding een welbepaalde bedoeling heeft. Zelfs waar men er voor "kiest" is de "keuze" dus niet zo vrij als het lijkt maar eerder een moreel verplicht herkenningsteken. Iets zoals de ster die de joden opgekleefd werd. "Dit of dat BEN ik en iedereen moet dat zien".
Het is ook niet helemaal eerlijk van je religieuze dwang tegenover maatschappelijke te plaatsen. Het dwingende karakter van de eerste is immers veel groter dan het laatste. Om maar een paar voorbeelden te noemen: hier kunnen zowel vrouwen als mannen scheiden. "Ginder" is dat meestal, en nog steeds, het privilege van de man. Hij mag zowel voor als na zijn huwelijk op de versiertoer gaan ook al staat dat zo niet in de koran maar "dat IS nu eenmaal zo". Hun vrouwen horen maagd te zijn als ze trouwen. "Overspel" kost de vrouw ginder vaak het leven door steniging. Eens hier krijgt ze de kogel of een koord als ze het al aandurft! De man geraakt er meestal met zweepslagen vanaf ginder. Hier doet hij gewoon zijn eigen goesting omdat het bij zijn "cultuur" hoort. In Egypte worden homosexuelen nog altijd zwaar vervolgd. In Saoedi Arabië mogen vrouwen geen auto besturen.
En last but not least Staafje, hier mag je elk jaar dagenlang het beest uithangen in de "verkeerde" kleren in Rio de Janeiro aan de Dender zonder dat het je aangerekend wordt! Ik zie dus wel degelijk grote cultuurverschillen die niet binnen de komende vijftig jaren overbrugd zullen worden met de maatregelen zoals ze tot nu toe genomen werden. Intussen kiezen er wel steeds meer mensen uit die culturen voor onze nationaliteit maar verafschuwen ze onze al te "vrije"cultuur. Ik zie aan de andere kant niet veel westerlingen naar de overkant gaan behalve als toerist. Toeval?

Ikzelf blijf ook veiligheidshalve maar hier. Ik mag hier niet alleen een goede Vlaming en slechte Belg zijn, ik kies er zelf voor of ik dik of dun wil zijn, of ik wil scheiden van een alcoholist, of ik een verstandshuwelijk of een uit liefde aanga. Ik word evenmin een kopje kleiner gemaakt als ik me door de "verkeerde" man laat versieren. Ik sta in de file in mijn eigen auto, vier carnaval zoals het me belieft, loop in mijn blootje in mijn huis en tuin, draag sexy lingerie en kleding inplaats van een vormeloze tent, drink lekkere wijntjes op leuke avondjes, geniet ongegeneerd van sex....en leef nog altijd. Ik zou het ginder maar eens moeten proberen!!!
Leven het decadente "vrije" westen dus. Beter dat dan de overtreffende trap van wat we hier niet zolang geleden meemaakten!

Er zijn dus gelijkenissen Superstaaf maar de verschillen zijn er beslist ook en ze zijn niet niks!
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden