Ik ben het met uw conclusie eens dat er in België een hoop zaken worden weggeven en gesubsideerd die totaal geen zin hebben. Maar ik denk toch dat je mis bent met jouw interpretatie van het artikel uit de tijd.
Misschien is het waar dat de gemiddelde Amerikaan veel meer verdient als wij Belgen of in jouw vergelijking de Zweden. Weet dat er in Amerika helemaal geen SZ is.
Het is dus in mijn ogen logisch dat de mensen meer verdienen want zij moeten hoge facturen kunnen betalen als er iets aan hun gezondheid schort. Om aan te tonen dat dit zo is siteer ik even uit een artikel over het boek (dat over Amerika gaat) van Greet en Miel De Keyser in het nieuwsblad van woensdag 9 juni: "Ik ken tweeverdieners die slapen in hun auto op de parking van een trukersrestaurant en zich daar wassen. Liefst 44 miljoen mensen leven zonder ziekteverzekering. Dat is 14 procent van de bevolking. Op doktersbezoek gaan kost die mensen 110 dollar. Naar de tandarts gaan is in de VS een ramp: een kroontje kost 5000 dollar, een tand laten ontzenuwen kost 1200 dollar. Zonder vulling, welteverstaan." Ik ben liever wat armer met de zekerheid dat ik op 40ste niet sterf ten gevolge van een onbenullige ziekte omdat ik de verzorging niet kan betalen. Ik ga er wel mee akkoord dat er hierdoor ook misbruik van het systeem ontstaat. En dat moet met alle macht voorkomen worden.
Nog even toevoegen dat het wel zal kloppen dat de GEMIDDELDE Amerikaan meer verdient. Dit omdat er in de US een enorme kloof tussen arm en rijk.
|