Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Maar nu ontkent ex-minister Koenders dat dit is gebeurd. Waarom? Is het werkelijk niet gebeurd en vergist die ambassadrice zich? Of schaamt Koenders zich voor die afspraken?
|
Koenders zegt dit:
Citaat:
Al met al houdt Koenders het op een 'verkeerde interpretatie' door de Amerikanen van de Nederlandse opstelling. 'Hun kijk daarop past wel bij de manier waarop de VS zelf vaak opereren: met een stok achter de deur. Zo werken wij niet.'
|
Maar in de mail van de ambassade staat dat Sanne Kaasjager, de klimaatonderhandelaar van buitenlandse zaken dit allemaal aan de Amerikanen heeft verteld. Hij kan het weten, want hij heeft het kladje geschreven voor de brieven.
Citaat:
The Dutch government is taking steps to convince developing countries to “associate with” the Accord. Kaasjager has drafted messages for embassies in capitals receiving Dutch development assistance to solicit support. This is an unprecedented move for the Dutch government, which traditionally recoils at any suggestion to use aid money as political leverage. But at the annual Dutch chiefs of mission conference in mid-January, ambassadors were clamoring for guidance on how to engage and persuade developing countries on climate negotiations. However, Kaasjager said the Netherlands would find it difficult to make association with the Accord a condition to receive climate financing.
|
Ik vermoed dat het zo is gegaan. Kaasjager heeft blijkbaar 'een hele goeie relatie' met de VS'. Hij wou z'n meesters waarschijnlijk extra ter wille zijn door wat extra druk te gebruiken.
De reactie van Koenders is van het soort dat we eigenlijk niet meer willen horen, wegens leugenachtig. Ofwel heeft hij of iemand anders de plannen van Kaasjager in een vroeg stadium in de kiem gesmoord. Dan zou hij dat ook mogen toegeven. Er is niets mis mee om te zeggen dat dit een van de mogelijke opties waren die door ondergeschikten zijn voorgesteld.
Maar dat denk ik niet. Immers, buitenlandse zaken schreef dit in een persbericht vlak voor Koenders naar Copenhagen vertrok:
Citaat:
Aanstaande zondag 13 december reist minister Koenders naar Kopenhagen. Maandagochtend leidt hij samen met minister Cramer de Nederlandse delegatie. Minister Koenders zal onderhandelen met een aantal ontwikkelingslanden. Nederland heeft een conceptvoorstel opgesteld voor de financiering van adaptatie en het beheren van mogelijke additionele fondsen voor ontwikkelingslanden.
|
Ik weet niet wat u hier in leest, maar mij lijkt de boodschap: tekenen = meer geld.